|
Luxus vagy sem a kisgépes repülés Magyarországon?
Jetfly 2007.11.24. 15:40
Az 50-es években az USA-ban – a sci-fi írók vad fantáziájának is köszönhetően – úgy gondolták, hogy lesz autó, ami majd repül, és az emberek a levegőben is biztonságosan vezethetik majd autóikat, akár a közutakon. Mivel a megoldás jelenleg is várat magára, maradt a repülőgép és helikopter mint jól bevált közlekedési eszköz a levegőben. Magán-repülőgépgyárak attól az ötlettől vezérelve, hogy a repülő lesz a következő eszköz, amivel az emberek közlekedni akarnak majd, elkezdték a kisgépes repülőgépek gyártását a civil szféra számára. A tervrajzok legtöbbje repülőgép építéséhez adott volt az I. és a II. világháborúból, így a költségeket kellett elfogadható szintre hozni és a vezethetőséget a legjobban leegyszerűsíteni, hogy a célközönség könnyen megtanulhassa, akár az autóvezetést.
Ezt olyan szinten sikerült elérniük a gyártóknak, hogy a kisgépek iránti kereslet rohamosan nőtt. Százával születtek kisgépes repülőterek, hiszen ezek a gépek füvön, földúton, homokos talajon vagy éppen aszfaltúton is képesek biztonságosan fel- és leszállni. Nemcsak közlekedési eszköz lett, hanem divat is. Leegyszerűsítette a közlekedést két állam között, nem kellett autóval hosszú órákon keresztül zötykölődni. Sima autóbenzinnel üzemeltek, olcsó volt a fenntartásuk. A gazda, hogy bejárja és szemrevételezze a földjeit, már nem autót használt, hanem repülőt. A saját privát repülőjét. Milyen jogosítvány kellett ehhez? Úgy hívják, PPL, ami a Private Pilot License szavak rövidített formája, azaz a magán-pilótajogosítvány.
Míg ezrek vettek repülőt, és szerezték meg a PPL-t, addig a gyártók külföld irányába terjeszkedtek, akár egy globális fertőzés. Mindenki igyekezett a levegőbe, hiszen sokan felismerték, hogy rengeteg időt és akár pénzt is spórolhatnak, ha repülnek, és mellette fantasztikus szórakozást is nyújt. Magángyárak gyártották a repülőt, így az árverseny elkezdődött, nyíltak a repülőiskolák egymás után, mentek lefelé az árak. A vége az lett, hogy alig drágábban, mint egy jobb autó, bárki vehetett repülőt magának.

Mivel nálunk a szabadság és demokrácia jóval később lett az, mint amit ez a két szó takar, jelentős hátrányunk van a kisgépes repülés terén. Bár, ha nem is hatalmas mértékben, nálunk is feljövőben van az ilyen jellegű kisgépes repülés és a PPL-t megszerzők száma. Jelenleg évente 150-200 fővel bővül a pilótajogosítvánnyal rendelkezők száma, és évente átlag 10%-kal nő. A 150-200 fő tartalmazza a MoVit, azaz a motorosvitorlázó-képesítést megszerzőket is.
De nézzük meg, mi kell ahhoz, hogy saját repülőgépünk legyen, és repülni tudjunk vele!
Kell egy repülőgép
De milyen gépet is vegyünk? Hazánkban több típus is elterjedt, sokkal több, mint amennyit bemutatunk. A négy típus négy különböző árkategóriát képvisel.
Kis Cessna, azaz a Cessna cég C-150/C152-es típusa

Kétüléses, felsőszárnyas repülő, 100 LE (75 kW) a teljesítménye. A fejlesztéseket az 50-es években kezdték, eredetileg oktatórepülőnek készült. Ebből a típusból több mint 24 000 darabot gyártottak az USA-ban és Franciaországban, jelenleg több mint 22 000 darab repül a világ minden táján! Nagyon megbízható, nyugodt repülő. Oktatási és hobbicélokra kifogástalan, gazdaságos az üzemeltetése. Egyetlen hátránya, hogy csupán két személyt tud szállítani. Jelenleg 3–20 millió forint között lehet hozzájutni, állapottól és felszereltségtől függően.
Nagy Cessna, azaz a Cessna cég C-172-es típusa

Ő a nagytestvér. Mindenben nagyon hasonló, csak nagyobb és erősebb. Négy személy kényelmesen utazhat benne akár öt órán keresztül leszállás nélkül. Fenntartása körülbelül 30-50%-kal haladja meg a kistestvér fenntartási költségeit, de még így is elfogadható az ára. Pontosan azt nyújtja, amit az ember elvárhat egy repülőtől: felemelkedik, és elvisz A-ból B-be nagy biztonsággal.
Sk-61 Scottish Bulldog

Alapvetően a svéd és az angol légierőben rendszeresített egymotoros kiképző repülőgép. Nagyon jól vezethető. Azoknak tudjuk ajánlani, akik a levegőben „nem csak egyenesesen” akarnak repülni, mivel a gép +6 és –3 G közötti tartományban műrepülhető is. Magyarországra közel harminc darab került, melyeket 2004-ben a svéd légierő vont ki a forgalomból. Fenntartási költségei kicsit magasabbak, mint a Cessnákéi, de a tulajdonost kárpótolhatja a műrepülés élvezete. A gép négyszemélyes, de a hazánkba bekerült gépek csak három személy szállítására alkalmasak (1 pilóta + 2 utas). Egy ilyen repülőt 14 és 18 millió forint közötti összegért tudunk megvásárolni.
Diamond DA40/DA42 Twin Star

Röviden: a felső kategória. Jelenleg az egyetlen sorozatban gyártott dízelmotorral szerelt repülőgép az osztrák Diamond DA40 vagy a kétmotoros változat, a DA42 Twin Star. A gépeket a Thielert Centurion 1.7 dízelmotor 136 lóereje repíti a magasba. Persze ezt nem úgy kell képzelni, hogy beülünk, izzítunk, majd ha kialudt a sárga lámpa, lehet indítani. Nem, ezeket a műveleteket egy számítógép végzi és ellenőrzi, majd értesít, ha valami nincs rendben. A gép teljesen kompozitanyagokból készült, gyakorlatilag elnyűhetetlen. Az egymotoros DA40 ára alapfelszereltséggel 45-55 millió forint, míg a DA42 Twin Star 120 millió forint nettó ár körül kapható meg. Mit nyújt ezért? Forradalmian új technológiai megoldásokat, időtálló sárkányszerkezetet, olcsó és megbízható üzemeltetést.
Private Pilot License
De mi is kell a PPL-hez? Betöltött 17. életév, középfokú iskolai végzettség. Sikeres repülőorvosi vizsgálat, elméleti vizsga, majd minimum 45 óra gyakorlati repülés után sikeres gyakorlati vizsga. A gyakorlati képzés akár párhuzamosan is folyhat az elméleti oktatással, ezért könnyebb a felkészülés, mivel a felmerülő kérdésekre a gyakorlatban kap választ a tanuló. Ha mindez megvan, pár hét, és postázzák a magán-pilótajogosítványunkat.
Üzemanyag
Alapból két típusú tüzelőanyaggal „mennek” a gépek, az egyik a normál 95-ös benzin, míg a másik a repülőbenzin. Mára viszont egy új megoldás is feljövőben van, a korábban említett dízelmotorral szerelt repülőgép.
A 95-ös benzin és a gázolaj ára adott, hiszen autóink is ezzel mennek. Más a helyzet a repülőbenzinnel: ez utóbbi ára nálunk döbbenetesen magas szemben más nyugati országgal. Míg nálunk 430–450 Ft/liter, addig Svédországban az ár 80 euró cent, vagyis kb. 200 Ft/liter. De ez mennyibe is kerül? Ha egy Cessna-152-est vizsgálunk, az óránként 20 liter benzint fogyaszt, és kb. 160 kilométert tesz meg, ami 8600 Ft a repülőbenzinnel számolva. Ugyanez autóval kb. 3500 Ft, viszont időben lényegesen több, hiszen a repülő egyenesen repül, nincsenek lámpák, akadályozó forgalom, sebességmérés.
Amennyiben repülőnk 95-ös benzinnel üzemel, úgy 160 km csupán 5400 Ft, ahol már nem kérdés, hogy melyik a gazdaságosabb, gyorsabb.
Tárolás
Viszonylag sok repülőtér van országunkban, és általában ezeken a repülőtereken van mód hangárban tárolni a repülőgépünket havidíj ellenében. Itt is elég nagy a szórás, annak függvényében, hogy mennyire van közel a fővároshoz, vagy milyen egyéb szolgáltatásokkal rendelkezik az adott reptér. Van repülőtér Budapesten, ahol évi 500 000 Ft a hangárbérlet, és van repülőtér távolabb a fővárostól, ahol az éves díj már csak 120 000 Ft.
Biztosítás
A biztosítás hasonlóan működik a repülőgépeknél, mint az otthoni autónknál. Kimondottan ajánlott biztosítást kötni. Általában a gép árának a 3%-a az éves díj, de ettől lehet eltérő biztosításokat is kötni igényeknek megfelelően. Sajnos még kevés cég foglalkozik repülőgépek biztosításával, de vannak biztosítók, amelyek kimondottan a repülőgépekre szakosodtak, így bátran kereshetjük őket.
Gépbérlés
Ha valaki csupán hobbiszinten repül évi 20–30 órát, akkor nem biztos, hogy megéri saját gépet tartania. Sok cég ad gépet bérbe, tehát érdemes a kedvenc repterünkön efelől érdeklődni. Ár vonatkozásában itt is fő szempont a típus, továbbá hogy "szárazon" béreljük vagy „nedvesen”, azaz tüzelőanyaggal és motorolajjal vagy nélküle. Szárazon már 9000 Ft-ért is lehet gépet bérelni óránként, ami a repült órát jelenti a gépbe épített számláló szerint. Ugyanez az ár lehet 19 000 Ft nedvesen, mikor a bérbeadó biztosítja a tüzelőanyagot (az említett árak Cessna-150-esre vonatkoznak).
Ha jól megnézzük a számokat, látható, hogy valóban közelebb van hozzánk a repülés, mint valaha, vagyis már hazánkban sem tekinthető luxusnak. Praktikus dolog, és nem utolsósorban szórakoztató is. Lehet, hogy nem olcsó hobbi, de mondhatni, hogy már nem csak a kiváltságosak élvezhetik.
| |