|
Megaberuházás Ferihegyen!
Menedszer Magazin 2007.11.27. 17:27
Csütörtökön benyújtotta a kormánynak a ferihegyi repülőtér fejlesztési koncepcióját a Budapest Airport (BA) Zrt., tudta meg az mfor.hu. Időközben kiírták a kettes terminál megújítására vonatkozó tendereket is, amelyeken február végéig hirdetnek győztest. A tavasszal kezdődő beruházás az utasok szeme előtt zajlik majd, de az ígéretek szerint nem fog fennakadást okozni a forgalomban.
Nagyban zajlanak az előkészületei Ferihegyen a repülőteret üzemeltető BA új tulajdonosa, a Hochtief Airport által nyár elején bejelentett óriásberuházásnak: csütörtökön a BA benyújtotta a kormánynak a repülőtér átépítésére vonatkozó koncepciót, mondta el az mfor.hu kérdésére Szollár Domokos, a BA szóvivője.
A cég ezzel törvényi kötelezettségének tett eleget, hiszen egy 1999-es kormányrendelet értelmében az önmagában továbbra is állami tulajdonban lévő repülőtér bővítése csak a kabinet engedélyével történhet meg.
Megjelentek az első tenderek
Ferihegy mint kereskedelmi központ
A kettes terminál átalakítása mellett nyáron több nagyszabású fejlesztést is bejelentett a Hochtief, egyelőre csak részben ismert határidőkkel. Így konferencia-létesítményeket és egy szállodát magában foglaló üzleti park, parkolóház, valamint egy kereskedelmi park is helyet kap majd Ferihegyen. Az egyes terminálon új csarnokot húznak fel az érkező utasoknak, a kettes terminál szomszédságában pedig új légiáru-terminál épül. Utóbbi első fázisa 2009 végére fog elkészülni, jelenleg a légitársaságok igényeinek felmérése zajlik, tudtuk meg Szollár Domokostól.
Ezzel párhuzamosan a BA kiírta a 2011-ig összesen 261 millió eurót (65 milliárd forint) felemésztő beruházás első tendereit. Az uniós közbeszerzési értesítőben múlt héten megjelent két nyílt közbeszerzési pályázat szerint a cég a kettes terminál bővítésére, valamint az előtte lévő forgalmi tér kiépítésére keres beruházókat. A jelentkezési határidő december harmadika, illetve ötödike.
A pályázók közül december 15-én, illetve 19-én választják ki azokat, amelyekkel tárgyalásokat kezd a repülőtér vezetése. A két tender győzteseinek kihirdetésére és a szerződések megkötésére jövő február végén, a beruházás megkezdésére pedig április-májusban kerül sor, tudtuk meg Szollár Domokostól.
A repülőgépek által használt forgalmi tér kibővítését a nyertes pályázónak a szerződés megkötésétől számított nyolc hónapon belül el kell végeznie, azaz – ideális esetben - ez a beruházás már 2008 végére befejeződhet.
Ennek során összesen 18 ezer négyzetméter aszfaltot és 3100 négyzetméter betont bontanak el, emellett - a vezetés reményei szerint folyamatosan növekvő gépforgalom zökkenőmentes kiszolgálása érdekében - 76 ezer négyzetméternyi betonborítású előteret és gurulóutat hoznak létre.
Plázavilág Ferihegyen: az egybeépített kettes terminál látványterve
Tavasszal már bontanak
Házon belül
A most kiírt tendereken nagy valószínűséggel elindulnak a Hochtiefnek az építőipari cégei is. Szollár Domokos azonban kiemelte: ha így is történik, azok az elbírálás során semmiféle előnyt sem fognak élvezni a többi pályázóval szemben. Mint ismert, a BA-t a brit BAA-tól megvásárló Hochtief AirPort a nemzetközi építőipari csoport, a Hochtief száz százalékos tulajdonú leányvállalata.
Ezzel párhuzamosan startol a kettes terminál átépítése is. 2008 áprilisában elkezdik bontani a 2A és 2B közötti, jelenleg funkció nélküli részt, és a helyén 2009 májusáig egy úgynevezett Skycourt csarnokot húznak fel mintegy 32 ezer négyzetméteren. Utóbbi főleg kereskedelmi egységeknek, így éttermeknek, boltoknak fog helyet biztosítani. Bár a 2A-t és a 2B-t egybeépítik, mindegyik külön funkciót kap: előbbi a nem schengeni, utóbbi a schengeni utasforgalmat szolgálja majd ki.
A fejlesztés második szakaszára 2010-2011-ben kerül sor, amikor két új épületszárnnyal és így 16 új utashíddal bővül majd a terminál. A kiírás szerint egyébként ezeket a munkálatokat a szerződés megkötésétől számított három éven belül, azaz várhatóan 2011 tavaszára be kell fejezni.
A szóvivő szerint a fejlesztések nyomán növekszik a check-in pultok és a biztonsági ellenőrző kapuk száma, utóbbiak egy helyen fognak majd központosulni. Így az utasok az eddiginél gyorsabban tudnak majd "átvergődni" a tranzitba.
Kellemetlen lesz, de fennakadás nélkül
Szollár Domokos azt nem kívánta közölni, mennyit szán a repülőtér a kettes terminálhoz kapcsolódó fejlesztésekre, de tájékoztatása szerint ez a legköltségesebb része az összesen 261 millió euróra rúgó beruházásnak. Bár - mint ahogy a szóvivő elmondta - az építkezés az utasok számára is "kellemetlen lesz", hiszen a 2A és 2B közötti részt építési területté nyilvánítják, mindez "a forgalmat nem fogja számottevően érinteni".
Az egyelőre kérdéses, fog-e a fejlesztésekkel párhuzamosan érdemben bővülni a 2007-ben összességében igencsak stagnáló utasforgalom. Reinhard Kalenda, a BA Zrt. korábbi vezérigazgatója szerint az elkövetkező esztendőkben - az elmúlt 15 év átlagban 11 százalékos növekedési ütemétől jócskán elmaradva - évi öt-hat százalékkal fog növekedni az utasok száma, azaz 2015-ben mintegy 12-14 millió embert fogad majd a repülőtér.
Ferihegyi jövőkép
| |