|
Tupoljev Tu-334 lesz az orosz kormánygép
Jetfly 2007.12.06. 08:23
Az orosz kormánygépek és az FSO (leginkább a kormányőrséghez hasonlítható, ám feladatai lényegesen szerteágazóbbak) repülőgépeinek üzemeltetéséért felelő GTK Rosszija a Tu-334 beszerzése mellett döntött, visszautasítva a Szuhoj Superjet, illetve az Antonov Tervezőiroda An-148 gépeit. Összesen négy ilyen gépet szereznek be, amelyeket legkésőbb 2010-ben kell átadni. Ezekből kettőt VIP-konfigurációban kérnek, s a kormány tagjait fogják szállítani, míg a másik kettőbe a legkülönfélébb elektronikai felszereléseket szerelik. Ez utóbbi nyilván az FSO igényeit fogja kielégíteni.
A döntés első látszatra aligha érintené érzékenyen a konkurenseket, ám ez a Szuhoj esetében egyáltalán nincs így, hiszen az igen komoly lobbitevékenységet folytatott azért, hogy a Superjetjét állami szinten is a civil repülés terén a legkiemeltebb projektként kezeljék. Legalábbis addig, amíg az MS-21 keskeny törzsű gép fejlesztése el nem kezdődik. A Superjet több szempontból sem nyerte el a döntéshozók tetszését. Először is menetrend szerinti forgalomban még egy példánya sem repül, másodszor már most 73 gépre van megrendelés, így a 2010-es dátum szinte biztosan nem lesz tartható. Harmadszor pedig nyugati avionikával szerelték fel, amely elsősorban az FSO bizalmatlanságát váltotta ki.
Az An-148 ebben az évben kapta meg a szükséges engedélyeket, az első gépet pedig 2008 első negyedévében fogják átadni. Ugyanakkor származása miatt – az Antonov ukrán cég – politikailag aligha lett volna elfogadható.
A Tu-334-et az orosz állam tulajdonában álló KAPO gyárban, Kazanyban gyártják majd. A típusnak az GTK Rosszija lesz az első üzembeállítója, bár előfordulhat, hogy az első öt szériagépet a Tatarstan Airlines kapja meg.
| |