Magyarország 2007 december 21-től a schengeni övezet teljes jogú tagja. A határokon ugyan megtörtént az átállás, de ami a légi közlekedést érinti viszont, még várnunk kell. Ott ugyanis az átállás időpontja 2008 március 30-a lesz a nyári menetrendre való váltás miatt és a jelenlegi pillanatkép alapján szüksége is lesz a Ferihegyi reptérnek erre a három hónapra a felkészüléshez.
Hamarosan Konténerváros lesz Ferihegyen!
Schengen – nem Schengen?
December 21-től nem kell vízum, de még útlevél sem azokba az országokba, amelyek szintén tagjai az övezetnek. Az Európai Unió tagállamai közül Anglia és Írország nem tartozott idáig sem a schengeni körbe, az új Uniós tagállamok közül pedig Bulgária, Ciprus és Románia beléptetése egyelőre várat magára. Az Unión kívüli országok közül viszont tagja az övezetnek például Svájc, Norvégia és Izland is, ezekbe az országokba tehát nem fog kelleni úti okmány a határátlépéskor.
Határkörkép - vízum, személyi vagy útlevél?
Magyarország határain vegyes a kép az ügyben, milyen okmányok kellenek az átlépéshez. Szlovénia, Ausztria és Szlovákia határain nem lesz semmilyen okmányellenőrzés, mert ők is Schengen-tagok. Ukrajnába mi vízum nélkül utazhatunk, ők viszont csak vízummal léphetnek be Magyarország területére. Ugyanez a helyzet Szerbiával kapcsolatban. Románia EU tagállam, ezért oda akár személyi igazolvánnyal is tudunk utazni, illetve a román állampolgároknak is elég a személyi a magyar határ átlépéséhez. Horvátországgal továbbra is fennáll a már korábban kialakított könnyített határátlépési procedúra, vagyis oda is személyi igazolvánnyal utazhatunk.
Ferihegy még nem tud átállni
A repülőtereken, s így Ferihegyen is némileg bonyolultabb a helyzet, hiszen itt fizikailag is el kell különíteni a schengeni és a nem schengeni országból érkezőket. Bár Szollár Domokos a Budapest Airport szóvivője úgy fogalmazott, akár holnaptól indulhatna a rendszer a repülőtéren, lesznek még megoldandó feladatok e téren.
A tervek szerint a 2/A terminált, melyet eddig csak a Malév gépek használtak, a jövőben a schengeni országokból érkező gépek és utasaik használják majd, a 2/B-t pedig mindenki más. A 2-es terminál két részét fizikailag is elválasztják egymástól. Jövő májusban indul egy új terminál rész építése, ami a 2A és a 2B közé fog beékelődni. Le kell bontani az útlevélkezelő bódékat is, hiszen a továbbiakban ezekre nem lesz szükség a 2A terminálon.
A 2-es terminált használó járatok közül 51% közlekedik schengeni országokba, így a Budapest Airport szóvivője, Szollár Domokos elmondása szerint nem okoz majd sokkal nagyobb zsúfoltságot az átállás.
Az 1-es terminálon 71% a nem-schengeni járatok aránya, a fennmaradó 29% miatt azonban itt is meg kell oldani a fizikai elkülönítést, ehhez üvegfalat építenek majd a tranzit területre. Felmerül a kérdés, miért nem lehet egyszerűen a 2-es terminál a schengeni, az 1-es terminál pedig nem-schengeni. A válasz a légiközlekedés logikájában keresendő: sok olyan átszálló utas van, akik nem-schengeni országból érkeznek és schengenibe utaznak tovább. Őket nem lehet könnyen és gyorsan átszállítani egyik terminálról a másikra.
A Malév Ground Handling illetékesei szerint földi kiszolgálásban feltétlenül többlet költséggel fog járni az átállás. Például a nem-shcengeni országból érkező repülőgépeket át kell vontatni a másik terminálra, ha schengeni desztináció felé folytatják útjukat. Szerintük a terminálok így is zsúfoltak, a fizikai leválasztás pedig még rontani fog a helyzeten. Sok hasonló szervezési feladat vár még rájuk, amire nem készült hatástanulmány, ezért nem mutatta még ki senki konkrét számokban, mit jelent ez majd nekik, ezáltal a légitársaságoknak, vagyis a sor végén nekünk, utasoknak.
Ők tehát nem osztják a Budapest Airport optimizmusát, amely szerint akár már holnap át tudnának állni a schengeni működésre. Mindenesetre a reptérnek van még ideje március végéig a földi kiszolgáló cégekkel kialakítani az új működési rendet és remélhetőleg nekünk utasoknak kevés borsot törni az orrunk alá.
HAMAROSAN KONTÉNERVÁROS LESZ
Nemrégiben érkeztek meg a Ferihegyi repülőtérre az első kék-ezüst színű konténerek, és ezzel kezdetét vette a konténerváros építése. A következő hetekben további 201 darab konténer érkezik, mellyel együtt 3200 négyzetméter alapterületű ideiglenes városrészt épít a Budapest Airport a repülőtér 2-es terminálja mellett.
A konténerváros építésére a 2A és 2B terminált összekötő a BUD Skycourt nevű új terminálépület építése miatt van szükség. Hiszen az utasvárócsarnok fejlesztése miatt számos cégnek kell új, ideiglenes iroda-, és munkahelyiségeket biztosítani. Ide fognak többek között költözni a repülőtér földi kiszolgáló vállalatai is.
Ez a projekt a Budapest Airport (BA) BUD Future elnevezésű programjának első lépcsője. A BA 2011-ig 65 milliárd forintot költ a repülőtér fejlesztésére.
A kétszintes, felülről nézve H-alakú konténerváros naponta 300-350 ember számára biztosít majd iroda-, tárgyaló- és öltöző helyiséget. A létesítményben központi fűtés és klímaberendezés is lesz, kényelmük, technikai felszereltségük pedig megfelel minden kívánalomnak.
Várhatóan három-négy évig, a T2 teljes megújulásáig lesz szükség a különleges építményre. A konténerváros mellett 7300 négyzetméteres burkolt parkoló és kiszolgáló terület is épül, az átadást 2008 első hónapjaira tervezi a Budapest Airport.
Jost Lammers, a BA vezérigazgatója elmondta: "Végre elkezdődött BUD Future bővítési és modernizációs programunk gyakorlati megvalósítása. Korábban sosem látott mértékű fejlesztést hajtunk végre a Ferihegyi repülőtéren, ennek első állomása a most megkezdett konténerváros megépítése. Ennek nyomán, 2011-re a Budapest Airport Közép-Kelet-Európa legsikeresebb repülőterévé válhat."