Budapestre érkezik a világ legnagyobb repülőgépe!
Privatbankár, Jetfly 2008.01.16. 08:15
A Budapest Airport szóvivője, Szollár Domokos a Gazdasági Rádiónak elmondta, az Antonov iroda An-225-ös típusú hat hajtóműves óriásgépe pénteken délután landol, hogy földrengésgenerátorokat szállítson Ferihegyről a Közel-Keletre.
A gigantikus gépet eredetileg a szovjet űrrepülőgép-program céljaira készítették egyetlen példányban a Buran űrrepülőgép szállítására, a program leállítása óta pedig különlegesen nehéz és nagy terhek szállítására használják.
Az érdeklődők péntek délután a 2B terminál e célra kivételesen megnyitott teraszáról figyelhetik a gép landolását, ami a Ferihegyi 2-es pályára várható.
Az An-225, a világ legnagyobb repülőgépe. Ez a kijelentés nem hangzik szerénytelennek, ha adatokkal is támasztjuk alá. Az egyik legkézenfoghatóbb adat, hogy ez a repülőgép közel 250 tonna árút tud elszállítani, százzal többet, mint jelen korunk legfrissebb óriás gépe az A380.
A repülőgépet tervezésekor három fontos feladat kört szabtak meg a leendő óriás gépnek az O.K. Antonov iroda szakemberei.
- nagy mennyiségű árú szállítása a tehertérben
- különleges méretű tárgyak szállítása a repülőgép törzsében
- űrsikló szállítása az indítási magasságig.

A felsorolásból az elsődleges cél végül a szovjet űrsikló program gerincét alkotó Buran levegőbe emelése lett. A repülőgép alapjául az An-124 szolgált. A Ruszlán terveit alapul véve három és félévi munka után készült el az An-225 Mriyan. A Mriyan név ukránul álmot jelent, és mint a története bizonyítja, az Antonov iroda nagy álma volt és maradt ez a gép. A kész gép 1988. november 30-án gurult le a gyártósorról és három héttel később, december 21-én emelkedett fel első szűz repülésére, mely hetvenöt percig tartott.

1989-ben állt szolgálatba és ebben az évben már be is mutatták a Paris Air Show-n, ahol ez a gép volt méltán a legnagyobb érdekesség. A párizsi vendégszereplés után több repülőbemutatón és szakkiállításon mutatták be a világ legnagyobb repülőgépét Angliában, az Egyesült Államokban, az Egyesült Arab Emirátusokban, Kanadában, Írországban, Csehszlovákiában és Oroszországban.

Mivel finanszírozási problémák miatt a Buran programot leállították, így a Mriya raktárba került 1994-ben. Hajtóműveit aktív An-124-esekbe építették be. 2000-ben újra felébresztették álmából az óriás gépet. Döntés született, hogy a repülőt a civil kereskedelmi légiforgalomban hasznosítják, mint teherszállító. Az újjászületett repülőgép második szűz repülése 2001. május 7-én történt.

Hogyan szállítható egy-egy Boeing típus a Mriya-val
A felébresztett típushoz nagy reményeket fűzött az Antonov iroda. Több külföldi érdeklődés is érkezett. A Delta és az Atlas amerikai légitársaságok szállítási kapacitásukat akarták növelni a típussal. Némely cég a Boeing B-737 szállítására vette volna igénybe. Amerikai kísérleti repülőprogramban a Venture Star-ba tervezték, mint anyarepülőgépet. A tervek, tervek maradtak és megrendelés nem érkezett a típusra pedig kapacitásában, repülési tulajdonságaiban és árában is jobb pataméterekkel rendelkezett, mint konkurensei a B-747 vagy a C-17 Globemaster III.

A Venture Star kísérleti program tervei
Miben fejlesztették az An-124 Ruszlánt az Antonov tervezői?
Az An-225 törzse 15 méterrel, rakodó tere 6,5 méterrel hosszabb a Ruszlannál. A Mriya-t hat darab Progress D-18T hajtómű emeli a magasba, ez kettővel több, mint elődjénél. A repülő rakományát csak a felnyitható orrészen keresztül lehet bepakolni. A későbbi típusokhoz tervezték, hogy hátsó rakodó rámpán is a repülő rakterébe juttathassák a szükséges rakományt. Az An-225 nagyobb teher szállítására alkalmas, nagyobb az önsúlya és emiatt a futóművek is több, összesen 32 kerékből állnak. Kettő-kettő az orrfutóban tizennégy-tizennégy a főfutókban, oldalanként hét kerékkel.

Jelenleg Az Antonov Airlines repüli az egyetlen típust szerte a világban. 2002-ben felröppent a hír, hogy megkezdik a második An-225 építését, de az építés még nem fejeződött be.

An-225 Mriyan műszaki adatai |
Személyzet: |
6 fő
|
Maximális felszállósúly: |
600.000 kg |
Maximális teher kapacitás: |
250.000 kg
|
Maximálsi sebesség: |
850 Km/h
|
Hatósugár maximális teherrel: |
4.500 km
|
Hatósugár üresen: |
15.400 km/h
|
Fesztávolság: |
88,4 m
|
Repülőgép hossza: |
84 m
|
Magassága: |
18,1 m
|
Teher kabin méretei: |
43,3 m x 6,4 m x 4,4 m |
Hajtóművek: |
6x Progress D-18T
|
Hajtómű teljesítmény: |
6x 230 kN
|
Felszállási-leszállási út hossza: |
3.000 m
|
|