Életbe léptek a schengeni szabályok Ferihegyen!
Budapest Airport 2008.03.30. 11:30
A Ferihegyi repülőtér március 30-án csatlakozott a schengeni rendszerhez, vagyis ettől a naptól kezdve megszűnik a határellenőrzés az övezeten belül közlekedő utasok számára. A nem schengeni utasok esetében megmarad a szigorú útiokmány-ellenőrzés.
Schengeni leporelló letöltése (Érdemes!)
A repülőtér schengeni csatlakozásának napja egybeesik a nyári menetrend bevezetésének időpontjával. A schengeni egyezményhez tavaly decemberben csatlakozott országok légikikötői egységesen március 30-án vezetik be az új határőrizeti rendszert.
Március 30-tól a 2A terminál szolgálja ki a schengeni, a 2B terminál pedig a nem-schengeni forgalmat. A diszkont légitársaságokat fogadó 1-es terminál a schengeni és a nem-schengeni utasokat is fogadja.
A Budapest Airport az elmúlt két évben több százmillió forintot költött a repülőtér schengeni követelményeinek megfelelő átalakítására. A 2-es terminálon több más mellett hat darab új, két irányba nyitható útlevél ellenőrző pultot, két új buszos beszállókaput és egy új utasbiztonsági ellenőrző pontot épített ki a BA, a repülőtéri alkalmazottak pedig oktatáson vettek részt.
Az 1-es terminálon üvegfal választja majd ketté a schengeni és a nem-schengeni utasok számára fenntartott tranzitvárót.
A változások nem érintik a poggyász- és utasbiztonsági ellenőrzéseket, hiszen azok a légiközlekedés biztonságát szolgálják – a schengeni csatlakozástól függetlenül.
A schengeni 2A és a nem-schengeni 2B terminált egy ún. átszállófolyosó köti össze, a Ferihegyen átszálló utasok ezt használhatják a terminálok közötti közlekedésre.
A schengeni szabályok értelmében nem-schengeni utasok nem kerülhetnek a schengeni terminál érkezési szintjére, hiszen onnan – határellenőrzés hiányában – zavartalanul besétálhatnának a schengeni övezetbe.
Ennek elkerülése érdekében a Budapest Airport egy többlépcsős biztonsági rendszert vezetett be. Ennek egyik igen fontos eleme, hogy a schengeni tranzit ajtaját ezentúl kizárólag az ott posztoló rendőr nyithatja ki az utasok előtt. Számos új monitor és tájékoztató tábla segíti mind a rendőrök, mind a repülőtér alkalmazottainak munkáját.
2007-ben a Ferihegyi repülőtér 2-es terminál utasforgalmának 52%-a közlekedett a schengeni övezetbe. Az 1-es terminálon többségben voltak a nem schengeni országokba utazók, részarányuk 66% volt.

Mit jelent ez a gyakorlatban?
Ettől a naptól a schengeni övezeten belül közlekedő utasoknak nem kell bemutatniuk az úti okmányaikat, hiszen megszűnik a határellenőrzés. Hamarosan az útlevél ellenőrző pultokat is elbontják, hogy tágasabb legyen a hely. Nem schengeni utasainknak továbbra is át kell esniük a határrendészeti procedúrán.
Ez azt jelenti, hogy otthon hagyhatom az útlevelet?
Nem. A hatóságok mind itthon, mind külföldön ellenőrizhetik az utazók személyi azonosságát, így fényképes igazolvány (személyi igazolvány, vagy útlevél) nélkül nem szabad útnak indulni.
Nem lesz többé poggyász és utasvizsgálat sem?
A schengeni csatlakozás nem érinti a repülőtereken meglévő szigorú poggyász-, és utasbiztonsági ellenőrzéseket, hiszen ezek célja a légiközlekedés biztonságának megteremtése, illetve fenntartása. Így tehát, „schengeni utasaink” esetében is megmarad az utasbiztonsági ellenőrzés.
Várhatóak forgalmi változások?
Igen. A ferihegyi repülőtéren a 2A terminál szolgálja majd ki a schengeni, a 2B terminál pedig az azon kívüli forgalmat. A schengeni területről érkező, illetve oda induló gépeket automatikusan az 2A terminálra irányítják, míg az azon kívül közlekedők a 2B-n kapnak állóhelyet. A váltás egyik napról a másikra történik. A változás leginkább talán a Malévet érinti, hiszen a légitársaság több járatot üzemeltet mind a schengeni, mind a nem schengeni övezetbe. A Malév március 30 után a 2A, és a 2B terminált is használja.
Mi a helyzet az 1-es terminállal?
A diszkont forgalom számára fenntartott 1-es terminál vegyesen fogad majd schengeni és nem schengeni utasokat. A biztonsági ellenőrzés mindenki számára ugyanott történik, de az övezeten kívüli utasoknak útlevél ellenőrzésen is át kell esniük, hogy bejussanak abba a tranzitba, ahol a gépük indulására várhatnak. A tranzit várót egy üvegfal választja majd ketté schengeni és nem schengeni területre.
Mire számíthatnak azok, akik a schengeni övezeten kívül utaznak?
A 2B terminálon rigorózus, a schengeni normáknak megfelelő határellenőrzésre számíthatnak az utasok. A szigor indokolt: azok, akik itt bebocsátást nyernek az országba, szabadon mozoghatnak a schengeni övezet egész területén, Lisszabontól Záhonyig.
Mi köze az EU-nak a schengeni övezethez? Aki az unión belül közlekedik, az egyértelműen schengeni utas?
Nem. Ennél egy kicsit bonyolultabb a helyzet. Vannak olyan EU tagországok, amelyek a schengeni övezethez is csatlakoztak, ilyen például Magyarország. Akadnak azonban olyan uniós tagországok, amelyek nem írták alá a schengeni egyezményt, jó példa erre Nagy-Britannia és Írország. A harmadik csoportot az olyan országok alkotják, amelyek nem tagjai az EU-nak, de részei a schengeni övezetnek, mint Norvégia, vagy Izland.
Komoly átalakításokra van még szükség Schengen miatt a repülőtéren?
Nem igazán, hiszen a 2-es terminál már tavaly június óta készen áll a schengeni csatlakozásra, ekkor készült el ugyanis az az „áteresztő-folyosó”, amely a 2A és a 2B terminált köti össze. Ezt a folyosót használhatják azok az átszálló utasok, akik a schengeni övezetből érkezve egy nem schengeni célállomásra igyekeznek, vagy Budapest érintésével szeretnének egy schengeni tagországba eljutni. Az 1-es terminál 2005-ös felújításakor is figyelembe vették a közelgő schengeni csatlakozást.
A schengeni térséghez a következő országok tartoznak: Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Izland, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Magyarország, Málta, Németország, Norvégia, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svédország, Szlovákia, Szlovénia.
|