Szia! Üdvözlünk a PILÓTAPORTÁL-on!!! - Ahol mindig kék az ég!
Pilótaportál

Vissza a főoldalra!

     
Pilótaportál hírek

 

Fontos szerkesztői üzenet!

Könyvajánló: Repülj velem!

Most járok itt először!

Hány éves az agyad?

Mindennapi környezetvédelem! 

További hírek! 

***

Relaxációs hatású videót találsz a lap alján!Megoszthatod szállástippedet másokkal, vagy ajánlhatsz könyvet! Várjuk szavazatodat aktuális témánkban, és fényképedet a lap alján lévő vendégkönyvünkbe! A főoldal alján napi vallásos gondolatokat találsz!

Ha elsőkézből szeretnéd megkapni a híreket, felíratkozhatsz hírlevéllistánkra!

***

Legutolsó frissítés 2013. december 2-án!

 
 
 
 

 

     
Általános hírek
     
Partnerek

Budapest Approach 129.7 ÉLŐBEN!

Repülőszimulátor.hu

REPÜLŐSZIMULÁTOR.HU

     
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
     
Vendégkönyv

 

 

     
Képgaléria
     
Metar, TAF

 Weather Underground

Hogy mi??

     
Keresés

Google

     
Repülőtéri webkamerák
     
Videók
     
Szótár

     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
WSPR
PageRank Kereső optimalizálás

IP

látogató olvassa a lapot.

     
Felhőatlasz

 

changing_colors.gif - (1K)

     
Rólam
     
Napi evangélium

     
Látogatók száma
Indulás: 2007-11-02
     
Legfrissebb hírek
Legfrissebb hírek : Napelemes repülőgépek!

Napelemes repülőgépek!

Jetfly  2008.04.28. 09:21

A repülés iránt érdeklődő, kreatív emberek az elmúlt évszázadokban számos meghökkentő találmányt eszeltek ki annak érdekében, hogy hosszabb-rövidebb időre elszakadjanak a Föld felszínétől. Madáremberektől a futurisztikus csupaszárny szerkezetekig, hosszan sorolhatnánk az őrültebbnél őrültebb ötleteket. A legújabb próbálkozások a napelemes meghajtással működő repülő szerkezetek kifejlesztésére irányulnak, igaz ma még néha megmosolyogtató formában. A technológiai váltást kikényszerítő energiaéhség és a valós környezetszennyezés azonban cseppet sem vicces már most sem…

Egyre nyilvánvalóbb tény, hogy az emberiség olyan mértékű energiaéhségben szenved, melyet a Föld nevű bolygó egy idő után már nem lesz képes kielégíteni. A fosszilis energiahordozók elfogyasztása után a megújuló illetve a kozmikus források használatára leszünk kényszerülve. A repülésben is megkezdődött a felkészülés a jövőre, többek között folyamatosan zajlanak a napelemek segítségével előállított energiát hasznosító szerkezetekkel folytatott kísérletek.

 

Mi is az a napelem?

 

A Nap által sugárzott energia felfogására és hasznosítására alkalmas szerkezetek. Olyan szilárdtest eszközök, amelyek a fénysugárzás energiáját közvetlenül villamos energiává alakítják. Ennek az a fizikai alapja, hogy a fény elnyelődésekor mozgásképes töltött részecskéket generál, amiket az eszközben az elektrokémiai potenciálok, illetve az elektron kilépési munkák különbözőségéből adódó beépített elektromos tér rendezett mozgásra kényszerít.
Jelenleg a napelemek magas előállítási költsége miatt még elég drága ilyen módszerrel áramot termelni, de a jövőt ezek a berendezések jelentik. A Nap ugyanis olyan elképesztő mennyiségű energiát sugároz, mely sokszorosan haladja meg a szükségleteinket. Egyes számítások szerint a Nap 36 óra alatt annyi energiát sugároz, amely az összes Földön található és kitermelhető kőolajkészletekben rejlik… Ha ennek csak egy kis részét hasznosítjuk, az is bőségesen elegendő. A technológia pedig rohamléptekkel fejlődik, egyre kisebb, könnyebb, ugyanakkor hatékonyabb napelemeket fejlesztenek. Természetesen a kínaiak is bekapcsolódtak a kecsegtető üzletbe és főleg olcsó, a háztartások energiaellátást segítő termékekkel törnek be a piacra.

 

 

Levegőben a Zephyr

 

Környezetszennyező és energiafaló repülés

 

Az alig több mint száz éve hódító motoros repülés az egyik leginkább energiafaló ágazat, ráadásul környezetszennyező is. Évről évre növekszik az elszállított utasok száma és a gépek levegőben töltött összesített ideje, így természetesen a takarékosabb hajtóművek ellenére is emelkedik az üzemanyag felhasználás és a károsanyag kibocsátás. A fosszilis eredetű üzemanyag elégetése szén-dixod, vízpára és nitrogén-oxidok légkörbe kerülését okozza. Ezek az atmoszféra felső rétegeiben felhalmozódva jelentősen növelik az üvegházhatást.
Ráadásul a kitermelhető fosszilis eredetű energiahordozó tartalékok – főleg a kőolaj – mennyiségének csökkenése és így árának jelentős emelkedése is az alternatívák iránti kutatásokat ösztönzi. Egyik ilyen út a szintetikus üzemanyagok kifejlesztése, melyben az Egyesült Államok légiereje élen jár. Ez az alternatív üzemanyag egy speciális szintetikus Fischer-Tropsch féle anyag, melyet földgázból állítanak elő. A végső cél az, hogy hosszú távon akár szintetikus üzemanyagokkal is ki lehessen váltani a mostani, kőolaj alapú kerozin típusokat. A teszteket egy B-52 Stratofortress bombázóval kezdték meg, majd repült vele egy C-17 Globemaster III szállítógép is, sőt a B-1B Lancer révén a szuperszonikus próbákra is mód nyílt. A sikeres teszteredmények alapján reálisak azok a tervek, melyek szerint a következő években egyre inkább növelik a szintetikus üzemanyagok használatát a katonai repülésben. A rövid kis kitérő után azonban térjünk vissza a napelemes repüléshez.

 

Nem álom, hanem valóság

 

A napelemek által gyűjtött energiával meghajtott repülés nem csak a sci-fi írok fantáziájában létezik, hanem az 1970-es évek óta valóság. A kietlen Mojave-sivatagban 1974-ben emelkedett ugyanis először a magasba egy olyan, pusztán a nap energiája által hajtott kis repülő szerkezet, mely egy új korszakot nyitott meg. A rádió távirányítású szerkezetet Robert Boucher konstruálta és Astro névre keresztelte.
A Gossammmer Albatross nevű szerkezet 1979-ben már a La Manche csatornát is átrepülte. Ezt követően egyre nagyobb méretű és teljesítményű szerkezeteket gyártottak a kísérletező kedvű „szolár aviatikusok”.
A magassági rekordokat ostromló Helios például - melyet 62000 napcella lát el energiával – már az első teszt repülésén 22800 méterig jutott. A 74 méteres szárnyfesztávolságú, 15 millió dolláros költségvetéssel épült, leginkább bumerángra hasonlító gépet az Amerikai Egyesült Államok Nemzeti Légügyi és Űrhajózási Hivatala (NASA) és egy kaliforniai magáncég, az AeroVironment hozta létre. A futurisztikus szerkezet szinte teljes felületét napelemek borítják, melyek nem kevesebb, mint 40 kilowattnyi energiát tudnak termelni, sőt azt el is tudják tárolni, így éjszaka is repülhet. A személyzet nélkül üzemelő gép akár hónapokat is el tudna külső beavatkozás nélkül tölteni a levegőben, így alkalmas megfigyelési és telekommunikációs célokra is.

 

 

A Helios prototípusa 2001-ben


A mindössze 31 kilogramm tömegű Zephyr kísérleti repülőgép szintén a napenergia révén marad a levegőben, méghozzá 54 órán keresztül. A Helioshoz képest kisebb méretű, 18 méter szárnyfesztávolságú repülőgépet 3000 méteres magasságig a földről irányítják távvezérléssel, aztán a robotpilóta veszi át a vezetést. Nappal a szárnyakon elhelyezett napelemek által gyűjtött energia tartja a levegőben a Zephyrt, és hajtja a gép propellerét, éjjel pedig a napközben megspórolt energia, ami újratölthető, lítium-kén alapú akkumulátorok tárolnak.
A legfrissebb terveket a nemrégiben zárult Singapur Airshow 2008 repülési szakkiállításon vázolták fel. A svájci Dr. Bertrand Piccard professzor – aki elsősorban a ballonos repülésben alkotott eddig maradandót – egy olyan, éjjel és nappal is repülni képes, napelemek energiája által hajtott szerkezetről beszélt, mely alkalmas akár a Föld körberepülésére is, méghozzá emberekkel a fedélzetén. A Solar Impulse elnevezésű project kulcsát a korszerű, megnövelt hatásfokú napelemek jelentik, ezek révén ugyanis naponta tizenhat órán keresztül gyűjtik és tárolják az energiát, a maradék nyolcban pedig a tartalékokat használják fel. A számítások szerint ez a teljesítmény biztonságosan elegendő a borult idő vagy csökkent napfény melletti repülés során is.
A 80 méter fesztávolságú, mindössze két tonna felszálló-tömegű karbonszálas erősítésű szerkezet akár már jövőre végrehajthatja első tesztrepülését. A Solar Impulse törzsének és szárnyainak felületén 700 négyzetméternyi napelemet helyeznek el. Az ezek által termelt napenergiát ultrakönnyű lítiumion akkumulátorok tárolják, amelyek négy, a szárnyakon elhelyezett elektromotoros légcsavart hajtanak meg.

 

 

Solar Impulse. Az elkövetkezendő években feltehetően még sokat hallunk róla...

 

Napelemes jövő?

 

A kisebb, pilóta nélküli, távirányítású, napenergiával működő repülőgépek elsősorban tudományos és katonai feladatok ellátásra képesek. Ilyeneket fejleszt például a NASA is, mivel a távoli bolygók elérésére ezek látszanak alkalmasnak. Már a Mars feltérképezéséhez is akarnak ilyen gépeket használni, de a műholdak helyett is olcsóbb megoldást biztosítanak. Ugyanakkor az embereket is szállító, jóval nagyobb és költségesebb (például a Solar Impulse 72 millió dollárba fog kerülni) repülő szerkezetek jelenleg még csak a rekordok hajhászására tűnnek alkalmasnak, azonban ne feledjük, annak idején Charles Lindbergh óceánrepüléséről is ezt gondoltuk, pár évvel később pedig már menetrendszerinti járatok repülték át a nagy vizet…

     
Névnapok
     
Ajánló

Újabb kiadás!

changing_colors.gif - (1K)

Vélemények

     
Szavazás
Kérjük szavazz az alábbi támában!
Mi a véleményed a Malév bukásával kapcsolatban?

Nekem mindegy, eddig sem utaztam sehová
Nekem mindegy melyik légitársasággal utazom
Ez történt, na és? Ugyis drága volt
Mélyen lesújtott a hír
Szerettem a Malévet, megbízható volt
Rendkívül sajnálom, és felháborít
Sajnálom és tartok a negatív gazdasági hatásaitól
Összeesküvés, borzalom
Szavazás állása
Lezárt szavazások
     
Repülőjegy

     
Chat
Ide írhatod meg üzenetedet!
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
     
Szállásajánló

Új!

Nyaralás Krk - szigetén!

 changing_colors.gif - (1K)

     
Világóra
Világóra(Kód)

Kattints a képre

 A US Air Force hivatalos szemüvege

     
Pontos idő
     
Friss műholdkép

(ÚJ!)  Metnet előrejelzés

     
SMS hírdetőfal
     
Napkelte, napnyugta

Click for Budapest, Hungary Forecast

     
Letöltések, linkek
     
Szórakozás





     

Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG