|
Mit kezd Európa a vulkánnal?
www.kitekinto.hu 2010.04.16. 20:07

Csütörtökön megbénult a légiközlekedés Észak-Nyugat Európában. Több, mint 17 ezer repülőjáratot töröltek ma is, 8 ország légtere pedig tegnap este óta teljesen, vagy részlegesen zár alatt van, miután az izlandi Eyjafjöll vulkán szerdán kezdődött kitöréséből származó hamufelhő délkelet felé szállt, és jelenleg is Európát és repülőgépeinek hajtóműveit fenyegeti.
Támadással felérő csapás – így írható le az izlandi Eyjafjöll vulkán kitöréséből származó hamufelhő, mely tegnap az európai légiközlekedés negyedének kiesését okozta, csütörtök estére szétterült a Skandináv-félsziget, Dánia és Dél-Anglia felett, és éppen akkor éri el hazánk északi határát, amikor Magyarország és Svájc 19 órakor egyszerre zárja le a légterét.
Ez a cikk észak-európai szemszögből mutatja be a hamufelhő útját.
Vulkán-mantra a lezárt reptereken
Tegnap azért volt szükség a brit, ír, norvég, svéd, dán, finn, belga és holland légtér lezárására, mert a vulkáni hamu – a brit légi irányítási központ (NATS) és más szakértők szerint is – komoly veszélyt jelent a repülőgépek számára: az apró, érdes hamurészecskék ugyanis tönkretehetik a hajtóműveket, és a gépek szélvédőjére rárakódva erősen rontják a látási viszonyokat. Olyan ez, mint belerepülni egy homokviharba – állítja a svéd légiközlekedési hatóság (Luftfartsverket) szóvivője.
Az izlandi Eyjafjalla-gleccser alatt lévő
vulkán kitörése április 14-én kezdődött.
Így olyan jelentős európai reptereken szünetel a légi forgalom tegnap óta, mint a londoni Heathrow, a koppenhágai Kastrup, a párizsi Charles de Gaulle, a stockholmi Arlanda, az oslói Gardermoen, az amszterdami Schiphol. A repülőterek internetes nyitólapjain csütörtök este mantraként jelent meg a "vulkánkitörés" fogalma, amely csak ráerősített a helyzet rendkívüli voltára. A Guardian brit lap szerint a 2001. szeptember 11-i terrortámadások óta nem volt ilyen mértékű közlekedési káosz a világon.
Az oslói Gardermoen repülőtér honlapján tegnap
este óta egy "Krízis" feliratú fejléc várja a látogatót.
A BBC szerint a légi korlátozások mintegy 600 ezer embert érintettek csak csütörtökön, és az európai légiforgalmat ellenőrző kormányközi szervezet, az Eurocontrol délelőtt úgy nyilatkozott, hogy a probléma – melynek következtében a mai transzatlanti járatok felét törölni kellett – még legalább 24 órán keresztül fenn fog állni.
A Ryanair, a British Airways, és a Scandinavian Airlines (SAS) légitársaságok már tegnap este a jegyek átfoglalását, illetve áruk visszatérítését ígérték a terminálokban rekedt utasok ezreinek. A gazdasági válság által megtépázott SAS-nak a dán média szerint többe kerül a hamufelhő, mintha dolgozói egész nap sztrájkolnának: a skandináv társaság napi 50 millió koronát (mintegy 1250 millió Ft-ot) veszíthet, mégis csak szombaton 13 órakor indítja el a járatait.
"Hónapokig eltarthat"
A hamufelhő kiterjedése Európában április 16-án
délben és éjfélkor. / Vulcanic Ash Advisory, London
A 11 kilométer magas hamufelhő, melynek termelődése Izlandon nem állt le, ma tovább mozgott a kontinens belseje felé, s a következő napokban – széliránytól függően – az egész észak-atlanti térség légiközlekedését sújthatja – állította a svéd rádióban Reynir Bödvarsson, az Uppsalai Egyetem vulkanológusa, aki szerint az olvadó Eyjafjallar-gleccser és a feltörő láva találkozásánál keletkező hamu termelődése “napokig, hetekig, vagy hónapokig is eltarthat”.
A helyzet gyorsan változik. A svéd légiközlekedési hatóság ugyanis tegnap még azzal számolt, hogy miután csütörtökön 17 órakor lezárták a norvég; 22 órakor pedig a svéd légteret, ma "egyetlen repülőgép sem fog repülni Észak-Európában". Ennek ellenére Svédország és Norvégia északi részén (Lulea, Namsos, Tromsö) már ma rövid időre feloldották a légtérzárat. Anton Eliassen, a norvég Meteorológiai Intézet igazgatója is úgy nyilatkozott, hogy a dél felé forduló szél révén Észak-Norvégia már a hétvégén kiszabadulhat a hamufelhő alól.
Az Eyjafjöll 3 krátere "maga az ördög" – írta
csütörtöki jelentésében a radarképet készítő
izlandi parti őrség. / Landhelgigćslan/TF-SIF
Norvégia komolyan veszi a vulkáni felhő tömegközlekedési és egészségügyi aspektusát – derült ki tegnap, amikor Ström-Erichsen egészségügyi miniszter elmondta: a legjobban azért aggódik, mert a norvég légimentők nem tudnak felszállni, Magnhild Meltveit Kleppa közlekedésügyi miniszter pedig azt kérte, hogy a közlekedési szektor nyújtson alternatívát a repülőgép nélkül maradtaknak. “Norvégia jobban függ a repülőgépektől, mint bármely másik európai ország” – állította a közlekedésgazdasági intézet kutatója Jon Inge Lian.
Paradox részlet, hogy míg Északnyugat-Európa légiforgalma megbénult, az izlandi repterek – így Keflavík – tegnap is nyitva tartottak. "Az Izlandra és Izlandról történő repülés rendben van" – nyilatkozta a szigetország légiközlekedési hatóságának szóvivője, Hjördis Gudmundsdottir az AFP-nek.
Pénz kéne a hamu helyett
Csütörtökön a Twitter közösségi oldal legaktuálisabb vicce a következő volt: "Dear Iceland, we said send us back our cash, not ash!" (Kedves Izland, azt mondtuk, hogy a pénzt küldd vissza nekünk, ne a hamut!), mely az izlandi Icesave internetes bank összeomlását idézte fel.
Az Izlandi Egyetem vulkanológiai központja (Nordvulk) szerint az Eyjafjalla-gleccser alatti vulkán az utóbbi 1100 évben összesen ötször tört ki, és a legutóbbi 1821-es erupció több, mint egy évig tartott. Idén az Eyjafjöll március 20-án tört ki először, majd pedig szerdán másodszor – a márciusihoz képest tízszeres erővel. A tűzhányó szerdán kezdődött kitörése miatt 800 izlandit kellett kiköltöztetni otthonából a gyéren lakott délnyugati parti sávban, ahol a "hamueső" és az olvadó gleccser okozta "extrém" áradás a Markarfljót folyón nem mérséklődött – számolt be tegnap este az izlandi média, amely a helyieknek maszk és védőszemüveg használatát javasolta a szem- és légúti panaszok kiváltására alkalmas hamu ellen.
Norvég előrejelzés a hamufelhő április 17-e délutáni kiterjedéséről. Sárga szín:
magától lehullot hamu. piros: eső miatt lehullott hamu. fekete: a felhő tartózkodási helye.
Forrás: Norvég Meteorológiai Intézet / Meteorologisk Institutt.
Talán csak a kezdet
Az izlandi vulkánok képesek hatni a globális klímára, melyet a Laki nevű vulkán 1783-84-es pusztító kitörései példáznak legjobban – állítja mai cikkében Lars Henrik Aagard, a Berlingske Tidene dán napilap klímafelelőse, aki azt állítja: a délnyugat-izlandi Eyjafjöll szerdai kitörése nem, de az ennek folytán esetleg pár éven belül életre kelő szomszédos óriásvulkán, a Katla erupciója rövid távon lehűtheti a Föld átlaghőmérsékletét is; ezzel a globális felmelegedéssel ellentétes hatást kifejtve. A dán újságíró szerint tehát az Észak-Európa légiforgalmát megbénító Eyjafjöll csak a kezdet.
| |