|
Új gépek a Malév flottában: Dash-8!
www.gazdasagiradio.hu 2008.07.21. 09:30
A Malév a légiközlekedési iparág legújabb kihívásaira válaszul átalakítja flottáját, és a jövőben erősíti regionális piaci pozícióit. Ennek érdekében regionális gépparkját fokozatosan a Bombardier Aerospace vállalat Q400-as típusú turboprop repülőgépeire cseréli. A két cég között aláírt szándéknyilatkozat értelmében a rövid- és középtávú forgalomra ideális csendes, gyors, hatékony, valamint környezetbarát Q400-as légcsavaros repülőgépekből első lépcsőben a 2008/09-es téli menetrendtől négy használt, majd 2012-től négy új modell áll forgalomba a magyar nemzeti légitársaságnál. A Malév, mely a világon a 25. légitársaságként fogja üzemeltetni ezt a típust, 2013-as teljesítéssel további négy gépre opcionális megrendelést is adott. A 2008-ban forgalomba álló négy géppel együtt öt év alatt így akár tizenkettőre is emelkedhet a Malév turboprop gépeinek száma.
A kanadai Bombardier repülőgépgyártó Q400-as típusú, turbólégcsavaros repülőgépeire cseréli regionális gépparkját a Malév, jelentette be a farnboroughi repülőgép-ipari vásáron a magyar légitársaság vezérigazgatója. Leonov Péter elmondta: a gépeket a cég a négy, 50 személyes CRJ200-as, valamint a jövő évtől fokozatosan kivonandó öt, 72 személyes Fokker 70-es helyébe állítja be.
A Farnboroughban szerdán aláírt szerződés alapján a 2008-2009-es téli menetrendtől négy használt, majd 2012-től négy új repülőgép áll forgalomba a Malévnél. A magyar vállalat, amely a 25. légitársaságként fogja üzemeltetni a típust, 2013-as teljesítéssel további négy repülőgépre opciót is lekötött, vagyis a Malév Bombardier turbólégcsavaros flottájában összesen 12 ilyen repülőgép szolgálhat majd.
Az első négy - hatéves - repülőgép a farnboroughi sajtótájékoztatón elhangzottak szerint még az idén ősszel megérkezik a légitársasághoz, és a téli menetrend kezdetétől állnak szolgálatba. A szándéknyilatkozaton alapuló szerződés értéke - a Q400 NextGen típus listaárát figyelembe véve -, az opcióban szereplő gépek megvásárlásával együtt 226 millió dollár.
A típus végsebessége 667 kilométer/óra, hatótávolsága 2400 kilométer. A Bombardier a világ harmadik legnagyobb repülőgép-ipari vállalata; tavaly 361 repülőgépet értékesített. Alkalmazottainak száma 60 ezer - írja az MTI.
*
A Q-400 „őse” a patinás De Havilland Canada Dash 8 nevű konstrukciója volt, amelynek főbb tervezési vonalait a hetvenes évek végén alakították ki, a prototípus pedig 1983-ban repült. Azóta immár a Bombardier színeiben az eredetihez képest nagyobb befogadó képességű, modernizált altípusok egész sora került ki a kanadai gyártótól, összesen több, mint 650 példányban.
A repülőgép alapkoncepciója mostanság, az egekbe szökő kerozinárak korszakában vált újra különösen fontossá: a légcsavaros gázturbina rövidebb távokon jóval olcsóbb megoldás a sugárhajtáshoz képest, kisebb a fogyasztása, gazdaságosabban üzemeltethető. Kétségtelen viszont, hogy valamivel lassabban repül, kisebb az utazó magassága és zajosabb, mint a jet. A sebességi és magassági különbség azonban épp a rövidebb távokon nem jelent túlságosan nagy hátrányt, azon kívül a felsőszárnyú kialakítás, az erős szárny-mechanizáció és a légcsavar állásszögének negatívba állítása lehetővé teszi, hogy a gép kisebb pályákról és rosszabb időjárási körülmények között is biztonságosan üzemeljen.
A Q-sorozat neve az angol „quiet” vagyis „csendes” szó rövidítése. A Bombardier egy speciális eljárással alaposan lecsökkentette a jet-ekhez képest magas zajszintet a gép kabinjában: ennél a típusnál először alkalmazott aktív zaj- és vibráció semlegesítő berendezéssel, amelynek lényege, hogy a légcsavar felőli zajt és rezgést hasonló frekvencián működve oltja ki. A gyár szerint így a Q-400 halkabb, mint egyes regionális sugárhajtású gépek.
| |