|
Gulyás György világbajnok!
Nagy Laci - Malév RK 2008.08.16. 11:28
„JONATHAN LASSAN, FIGYELMESEN KÖRÖZÖTT a Távoli Szirtek fölött. Ez a csiszolatlan ifjú Fletcher sirály tökéletes repülőnövendéknek bizonyult. Erős volt, könnyed, fürgén mozgott a levegőben. De ami ennél is több, a legfontosabb: csillapíthatatlan vágy élt benne, hogy megtanuljon repülni.”
Valahogy így kezdődhetett Gulyás György repülő pályafutása is. Csillapíthatatlan vágy, hogy megtanuljon repülni, és Ő legyen Magyarország, a Világ legeredményesebb vitorlázó pilótája. Huszonhét évvel később, Gyuri, vagy ahogy klubtársai becézik, a „Bajnok”, a 2008 évi Világbajnokságon, első helyezet lett. Pályája, akárcsak gépe, töretlenül ível a magasba. Tízszeres Nemzeti Bajnok, 2003-ban, Világbajnoki harmadik, majd 2006-ban második.
Hogyan is jutott idáig? Hogyan is néz ki egy vitorlázórepülő verseny?
A küzdelmek két hétig folynak. Minden repülésre alkalmas napon felszállnak, hogy megmérjék, ma ki a legjobb, ki a leggyorsabb. Egy adott pályán, a meteorológia adta lehetőségeket a legjobban kihasználva, emelkednek, és siklanak, robognak, és vágtatnak a végtelen kék égen. A napi leggyorsabb a napi győztes kapja a legtöbb pontot, de holnap új remények, új szárnyalások a következnek.
Így lett Gyuri már első versenyén bajnok, hogy folytatva egyszer a világ legjobbja lehessen. Nézzük az eredményeket sorban:
1981-ben kezdett repülni a MALÉV Repülőklubban, Dunakeszin.
Nem messze lakott a repülőtértől, és így minden szabadidejét ott tölthette.
1985-ben már első versenyesként indult a Farkashegyi repülőtéren tartott Budapest Bajnokságon, Pirat típusú gépével. Tehetségét bizonyítandó megnyerte ezt a versenyt. Igaz mivel az időjárás nem volt ideális csak 3 versenyszámot tudtak megrendezni a minimálisan szükséges 4 helyet.
1986-ban Dunakeszin már Cobra 15 típusú gépével indult, egy igen erős mezőnyben. Ötödik helyezése nem volt elegendő ahhoz, hogy e területi versenyről kvalifikálja magát a Nemzeti Bajnokságra.
Még ebben az évben elindult a másik válogató versenyen, Szegeden, ahonnan már bekerülhetett a Következő évi Nemzetire.
1987-ben, élete első Nemzetijét, Békéscsabán, megnyerte.
1988-ban, második Nemzetijén, Szintén Békéscsabán harmadik lett.
1989-ben, harmadik Nemzetijén, Szegeden ismét első.
1990-ben, negyedik Nemzetijén, Békéscsabán, harmadik lett.
1992-ben, ötödik Nemzetijén, Pécsen, első.
1993-ban, hatodik Nemzetijén, Pécsen, első.
1994-ban, hetedik Nemzetijén, Pécsen, második
1995-ben, nyolcadik Nemzetijén, Dunaújvárosban első.
1996-ban, kilencedik Nemzetijén, Szegeden első.
1997-ben, tizedik Nemzetijén, Pécsen első.
1998-ban, tizenegyedik Nemzetijén, Dunaújvárosban, betegen versenyezve ötödik.
1999-ben, tizenkettedik Nemzetijén, Békéscsabán, első.
2000-ben, tizenharmadik Nemzetijén, Szegeden első.
2001-ben, tizennegyedik Nemzetijén, Békéscsabán első.
Mérleget vonva: 14 Nemzetiből 10 győzelem, három dobogó, és egy ötödik hely.
1989-ben, Franciaországban ifjúsági EB 11. hely
1990-ben, Dánia Klubosztályú EB 18.hely
1992-ben, Magyarország EB 15. hely
1993-ban, Svédországban VB 25. hely
1998-ban, Lengyelország EB 15. hely
2000-ben, Németország EB 11. hely
2003-ban, Lengyelország VB 3. hely
2004-ben, Litvánia EB 7. hely
2005-ben, Finnország EB 8. hely
2006-ban, Svédország VB 2. hely
2007-ben, Franciaországban EB 4. hely
2008-ban, Németországban VB 1. hely
2002-ben Magyarországon, Békéscsabán rendezték meg a Vitorlázórepülő Európa Bajnokságot. Ez az a repülőtér, ahol Gyuri igazán otthon van. Itt lett először Nemzeti Bajnok. A sors különös fintora, hogy ezen a versenyen nem indulhatott. Ebben az évben egy másik álmát kellett megvalósítania. Végre közforgalmi pilóta lehetett az ország Nemzeti légitársaságánál. Sajnos a verseny éppen az átképzése kellős közepére esett.
Kárpótlás talán, hogy már a következő évben fölállhatott a VB dobogójára, még ha csak a legalsó fokára is. Ekkor már sokan érezték. Azok is, akik korábban hitetlenkedők voltak. Gyuri helye legfelül van.
| |