Légiutaskísérőként a Ryanair-nél!
Kiss L. 2008.09.12. 19:06
Spanyolország legszebb vidékén, Barcelona és Malaga között nagyjából félúton van egy város: Alicante (Alacant). Utaskísérőként dolgozik itt egy magyar lány: Szabó Krisztina. A vele készült interjút, mint a Pilótaportál első saját interjúját olvashatjátok az alábbiakban.
Hogyan ismerkedtél meg a Ryanair-ral, mikor kezdtél el ott dolgozni, előtte mivel foglalkoztál?
Miután leépítések voltak a MALÉV-nál, sajnos nekem is el kellett jönnöm. Azóta új embereket vettek fel a helyemre, ami érthetetlen. Szerettem ott dolgozni, mégis elküldtek, ez nagyon megérintett. Egyből az interneten nyomoztam más légitársaságoknál. Rengeteg stewardessi állást kínálnak az interneten. A Ryanair-be botlottam, megpályáztam rampásként a légiutaskísérő állást, és sikerült.
Kriszti az új kollégáival ( balról a második)
Milyen volt a felvételi, mennyibe került, mennyire voltak szigorúak a követelmények?
Európaszerte interjúztat a Ryanair, mert a világon a legnagyobb gépparkkal rendelkező légitársaság.
A felvételi könnyű volt, beszélgetés angolul. Nem volt olyan nagy szűrés. Viszont az 5hetes tanfolyam nagyon nehéz volt számomra. Talán azért mert angolul, ír akcentussal tartották. A nehézség abban rejlett, hogy a napi anyagot amit egy nap leadtak másnap írásban számon kérték.
Gyakorlatilag kb.200 oldalas anyagot kellett angolul szó szerint megtanulni.
A tanfolyam ára 500euro volt készpénzben, a maradék kb 1200 eurót a fizetésemből vonják le fél év alatt.
Te választhattad meg a bázisodat?
Három bázist kellett megjelölni, és az egyiket megkaptam. Ez nagyon a szerencsén múlik ki melyik bázist kapja. Valaki három spanyol bázist jelölt meg és Olaszországba küldték.
Kikkel laksz együtt, milyen a napi, heti, havi beosztásod? Mennyibe kerül a szállásod?
Én egyedül bérelekbérelek egy lakást ami a tengerre néz, így két percre van a
tengerparttól, és ez minden pénzt megér. Az ára havi 400euro. Viszont nyárra felemelték 450eurora. Sok cabin crew lakik együtt egy lakásban. Általában hárman. Ez olcsó választás, de nem minden esetben kedvező. Sok pihenésre van szükség a rengeteg munka mellett, és ha ellentétes a beosztásuk, akkor bizony zavarhatják egymást.
Hogyan érzed magad a munkatársaiddal? Mennyire szigorúak a munkahelyi szabályaitok? Milyenek a pilóták?
A pilótákkal és a kollegáimmal is jó kapcsolatom van. Nagyon vidám barátságos a légkör, mint minden reptéren, ezért jól érzem magam. Sokat viccelődünk utazás előtt, és közben is.
Szigorú a grooming, az egyenruha viselési szabályzat. A Ryanairnél talán a legszigorúbb a ruházati és kinézeti követelmény. A hosszú hajú lányoknak csak kontyban lehet a hajukat hordani, és csak hullámcsattot lehet hordani, ami majdnem láthatatlan. Csak egy gyűrű és egy vékony karlánc engedélyezett. A körömlakk kötelező…
A pilóták? Hmmm, őket mégjobban szeretem mint a stewardesseket. Felnézek rájuk, mert nagyon okos emberek. Szeretek velük kommunikálni. Szerintem nagy stressz alatt dolgoznak, és talán kicsit komolyabbak ezáltal mint otthon a MALÉV-nál. Persze ez emberfüggő, rengeteg jópofa vicces pilcsivel dolgozom, de van egy pár nagyon komoly, hallgatag is. Ez nyilván azért van, mert mindenki máshogy dolgozza fel a stresszt, más viselkedési formát vesz fel ezáltal.
Mennyi szabad időd van, és mire tudod használni?
Általában 10-12 napot dolgozom egy hónapban, ami nem rossz. Öt nap munka, 2 nap szünet, öt nap munka 3 nap szünet a beosztás. Az öt napból persze nem kell ötöt dolgozni, de valamikor ötből négyet dolgozom. Általában az öt napból két három nap készenléti nap. Ezt azt jelenti, hogy ha telefonálnak be kell menni dolgozni. Elég sok szabadidőm van így, persze a nagy része alvással telik.
A fizetésen felül, milyen egyéb juttatásokban részesülsz?
Fapados légitársaság vagyunk, sajnos az egyenruhámat én fizettem, de egy év után ezt visszatérítik. Az étkezésről mi gondoskodunk, személyzeti étel nincs. Vizet a crew room-ban kapunk. Az első két hónapban 600euro támogatást, majd a 6.hónapban 600euro támogatást kaptam. Más benefit nincs.
Az eladás nagyon központi kérdés a fapados járatoknál, így nagy nyomást gyakorolnak ránk e miatt.
Viszont Alicante bázison az eladási ráta nagyon magas, ezért nem küldtek el a leépítéseknél senkit.
Versenykiírások minden hónapban vannak. A legkisebb jutalom egy ingyen ital a város egyik bárjában, a legmagasabb nyeremény 1000euro. Persze ez a több ezer dolgozó közül csak egynek jár az adott hónapban. Én a parfüm eladás versenyben voltam a legjobb júliusban. Viszont a legnagyobb gépparkkal London-Stenstad rendelkezik úgyhogy biztos az ottani első helyezett még magasabb eladással bírt, ezért ő kapta az 1000eurot. Illetve 100euros nyeremény is van, amit sorsolással döntenek el. Szóval mindig változó, hogy éppen mi a verseny kiírás, versenyhelyzet. A stuff travel kedvezmények a kedvencem. Pár ezer forintért bárhova eljuthatok Európában. Ez a legjobb benefit.
Lámákkal Peruban
Hová jártok leggyakrabban, és milyen az utazóközönség?
Leggyakrabban Anglia, Belgium, Svájc, Németország, Hollandia, Göteborg, Dánia az úti cél. Új útvonalunk októbertől Palma de Mallorca lesz. Két szektoros utak és négy szektoros utjaink vannak. Az oda-vissza, oda-vissza a leghosszabb út, az nagyon fárasztó. Ez négy utat jelent. Az utolsó hazafele vezető út a legfárasztóbb. Mivel a Ryanair a legolcsóbb jegyekkel operál The lowest fares airline, ezért a Boeing 737-800-as gépeink majdnem mindig tele vannak. Ez egy gépnél 140-190 , napi 600-700 utast jelent.
Mi volt az, amit a legnehezebb volt megszoknod?
A rengeteg utas kiszolgálását, és a pénzforgalmat szoktam meg legnehezebben, illetve azt, hogy bármilyen napom van bármennyit is aludtam az éjjel, mindig szépnek és kedvesnek kell lenni. Illetve nagyon szolgalelkűnek. Ami még nehézség, a reptérre való közlekedés. Buszok ritkán járnak, mivel ez nyaraló övezet a tengerparton. Sokszor kérek segítséget kollegáktól akiknek van autója. Ez leginkább a korai munkakezdésnél okoz gondot.
Mennyire gondolod, hogy jó döntés volt, és meddig szeretnéd csinálni?
Nem tudtam mibe vágok bele. Nagyon örültem, hogy találtam munkát, leginkább ez vezérelt. Az idegen nyelv használata, az idegen légkör, idegen ország, új lakáskörülmények, kicsit elvették a kedvemet az elején. De sose adom fel, mert mindenhol szeretnék megfelelni az elvárásoknak, és elsősorban saját magamnak.
Kriszti! Sok sikert, és így tovább!
Kiss László
|