Edge 540 – a bajnokok repülőgépe!
Jetfly.hu 2008.09.26. 15:13
Ha valaki rápillant az idei Air Race műrepülő versenysorozat összetett állását mutató tabellájára, akkor láthatja, hogy az első hat helyezett mindegyike az Edge 540-es sportrepülőgépet használja. A sorozat speciális követelményei miatt ugyanis csak egy olyan konstrukcióval maradhatnak versenyben a pilóták, mely a lehető legnagyobb sebesség mellett is alkalmas a precíz manőverek végrehajtására. Ismerkedjünk meg az ezen elvek mentén megalkotott Zivko Edge 540-essel, mely a bajnokok repülőgépe.
Az Egyesült Államokban - közelebbről Oklahomában - található a Zivko Aeronautics repülőgépgyártó cég központja, mely elsősorban az egy és kétüléses Edge 540 típus révén lett széleskörűen ismert és elismert. A vállalkozást 1987-ben alapította William és Judith Zivko, célul pedig azt tűzték ki, hogy a tervezést és a gyártást is egy kézben tartva egy olyan műrepülő típust hozzanak létre, mely gyorsan és pontosan hajtja végre a szabványos, nagysebességű manővereket, ugyanakkor a megfelelően képzett pilóták számára elegendő kreatív teret enged új elemek kifejlesztéséhez is.
Az eredmény egy kisméretű (mindössze 6,3 méter hosszú és 7,4 méter szárnyfesztávolságú), könnyű, ugyanakkor bivalyerős konstrukció lett. A középszárnyas gép törzse – a súly megtakarítás miatt - acélcsöves vázból és kompozit anyagból készült áramvonalas borításból áll, így könnyű, ugyanakkor kellően szilárd lett. A gyakori nagy túlterhelésű manőverek miatt különösen fontos a megfelelő húzó és szakító szilárdság biztosítása, de a maximális teljesítmény elérésének igénye miatt a súly is döntő szempont.
Csak a legszükségesebb dolgok kaptak helyet az Edge 540-es pilótafülkéjében
A szárnyak elrendezése és a pilótafülke mögötti megemelt törzsrész zömök, erőteljes külsőt kölcsönöz a mindössze 530 kg (!) tömegű repülőgépnek. A szimmetrikus, szénszálas erősítésű kompozit anyagból készült rendkívül teherbíró szárnyak formája is jellegzetes, a főfutókat pedig áramvonalazó burkolat takarja. A törzsben található tartályba 71 liter, míg a szárnyakban lévőkbe 158 liter üzemanyag tölthető. A gép maximális felszálló-tömege 817 kg.
A gép nézeti rajza
A 340 lóerő teljesítményű Lycoming IO 540 EXP motor a háromágú – általában Hartzell „Claw” típusú – légcsavar segítségével repíti az Edge 540-est akár 426 km/óra sebességgel is. A sikerhez nagy mértékben járul hozzá az a tény, hogy a napjainkban használt műrepülőgépek közül az Edge 540 rendelkezik a legmagasabb vonóerő/tömeg aránnyal.
A típus orsózási szögsebessége 420 fok/másodperc, és úgy tervezték, hogy +/-12 maximális G terhelést is elviseljen.
Edge 540T néven gyártanak egy kétüléses verziót is, mely elsősorban a műrepülés népszerűsítésére és oktatására alkalmas, versenyzésre jobb a 40 kilogrammal könnyebb együléses változat
A 2005-ös versenyszezonban Mike Mangold már egy Edge 540-essel hódította el a bajnoki címet, 2006-ban pedig Kirby Chambliss állhatott a dobogó legfelső fokára ugyanezzel a típussal. A 2007-es szezon sem hozott más eredményt legalábbis a repülőgépek szempontjából, hiszen Mike Mangold ismét a sikergéppel győzött az összetettben.
Az osztrák Hannes Arch is egy Edge 540-essel diadalmaskodott az idei budapesti futamon 2008. augusztus 20-án
Idén sem lesz ez másként, hiszen az esélyesek mindegyike az Edge 540-est használja, lekörözve az Extra 300SR és MX2 típusokat.
Nem túlzás tehát kijelenteni, hogy a napjainkban legnépszerűbb és legtöbb néző által figyelemmel kísért műrepülő gyorsasági versenysorozatban az Edge 540-es igazi sikertípusnak számít, esélyt sem hagyva más konstrukcióknak.
Fotó: Zivko Aeronautics és Temesvári Péter
|