|
Ismét magyar színekben repülhet a legendás MiG-15-ös vadászgép!
Jetfly.hu 2008.12.10. 11:32
2006-ban, a Goldtimer Alapítvány nagy fába vágta a fejszéjét, amikor Lengyelországból megvásároltak egy SB LIM-2A változatú katonai repülőgépet, mely lényegében egy lengyel gyártású MiG-15-ös. Az öreg vasmadár teljes ipari nagyjavítása 2007 februárjában, Kulik János szakértő vezetésével kezdődött. A nem mindennapi felújítási munkálatokat különböző cégek és magánemberek támogatásával végzik. Az eredeti magyar színeket viselő gép repülőképessé tétele azért jelentős vállalkozás, mert hazánk katonai repülésében a MiG-15-ös volt az első rendszeresített sugárhajtású típus.
Az alapítvány tagjai még 2006 januárjában, az interneten bukkantak rá egy eladásra kínált MiG-15 UTI típusú repülőgépre. A 002-es oldalszámú SB LIM-2A változatú masinát a lengyelországi Rzeszov-ban lévő Jasinka-i repülőtéren tárolták. Eredetileg, mint utóbb kiderült, ezt – az 1A-09002 gyári számú gépet – 1954-ben együléses harci változatúnak (MiG-15 BIS, lengyel megfelelője: LIM-1) építették. Majd ezután, 1957-ben átalakították SB LIM-1 (MiG-15 UTI) verzióra. Végül ezt követően, 1970. január 20. és június 17. között kapta az utolsó, SB LIM-2A típusjelzését. Ennél az újjáalakításnál az 1B-00611 gyári számú, MiG-15 BIS törzshátsó-részt építették be a vasmadárba. A „Fagot”-ot (nálunk: Sas) 1990. június 12-én, Mierzecice-ben vonták ki végleg a lengyel légierő állományából. Azután 1991-től – rövid ideig – a Lodz-Lubinek múzeum, majd 2004 júliusától pedig a „4-Air Airlines” tulajdonában volt az oldtimer masina.
A MiG-15 UTI-t 2006-ban, Talabos Gábor anyagi támogatásával, a Goldtimer Alapítvány vásárolta meg. A haditechnikai eszköznek minősülő repülőgép behozatalában, pedig Takács Miklós, az Aerotechnika RT. tulajdonosa és igazgatója segített. Idehaza a nagyjavításra vonatkozó engedélyt, 2006. december 20-án adta meg a Polgári Légi Közlekedési Hatóság. A teljes ipari felújítási munkák 2007 februárjában, a Jet Stream 2004 Kft.-nél – egy szerződés alapján – kezdődtek el. A nagyszabású vállalkozást – a cég műhelyvezetője – Kulik János műszaki főnök, illetve Zsák Ferenc irányítja. A gépen többnyire 4 fő, valamint egy hajtóműves dolgozik részmunkaidőben, de állandó rendszerességgel. Rajtuk kívül sokan mások is besegítenek. Kulik János elmondta lapunknak, hogy a MiG-15-ös gépek egykori szerelői – akik 30 évvel ezelőtt javították a típust – most is fontos segítséget jelentenek. Szerencsére minden szakterület képviselteti magát, így a munka is gördülékenyen halad. Ezt segítik az eredeti orosz, illetve magyar nyelvű dokumentumok is, amelyek szintén rendelkezésre állnak. Ezen kívül, az ipari nagyjavítást, különféle hazai vállalkozások is felkarolták. A lemezes munkákat például az Avicraft Kft. emberei végzik. Sőt – az eddigi híreknek köszönhetően – már az Antonov gyár képviselői is jelezték, hogy bármiben probléma esetén szívesen segítenek.
A MiG-15 UTI felújítása a tököli repülőtéren folyik. A gépet először szétszerelték – köztük a mechanikus és pneumatikus rendszereket is – az utolsó csavarig. Az alkatrészekről lemaratták a festéket, majd ellenőrizték, javították, vagy cserélték a szükséges (elhasználódott) darabokat, ezután újra lealapozták és lefestették azokat. A repülőgép mozgatható részeinek, különböző berendezéseinek és szerkezeteinek működtetésére szolgáló hidraulikarendszert szintén szétszedték. Az ezekben található gumi alkatrészeket teljesen kicserélik. Az ehhez szükséges hidraulika tömlőket pedig Kecskemétről szerzik be. A magas nyomású hidraulika rendszert emellett alaposan átvizsgálják, és az esetlegesen korrodálódott alkatrészeket szintén újakra cserélik. A csövek újragyártását Kulik János úr otthon végzi a műhelyében, a saját szerszámgépeivel. A repülőgépeken, a másik leggyakrabban alkalmazott energiarendszer, a levegőrendszer, amelynek fémcsöveit szintén gondosan ellenőrzik, a hibás alkatrészeket ebben az esetben is újragyártják. A vezérlők beépítésének feladata szintén Kulik Jánosra hárul, aki maga végzi el ezt a munkafolyamatot is. A MiG-15-ös teljesen új elektromos rendszert kap, ehhez a kábeleket megint csak Kecskemétről szerzik be. Ezen kívül megtörtént már a fegyverrendszer kiépítése is. Azóta az NR-23KM típusú gépágyú hatástalanítását – melyet egy gyűjtőtől szereztek be – ugyancsak elvégezték.
Az előzetes tervek alapján december elején befejeződik a törzshátsó-rész összeszerelése, valamint – a futószárak kivételével – a szárnyak visszaépítése is. A Klimov gázturbinás sugárhajtóművet szintén – az eredeti orosz, és magyar dokumentumok alapján – apró darabokra szedték szét. A hajtómű felújítási munkáit – becslések szerint – jelenleg kb. 50-60 %-ban elvégezték már, azonban beépítése egyelőre még bizonytalan. Az ehhez szükséges hajtómű-szeleptömlők, valamint a futóműhöz tartozó két gumi-garnitúrát valószínűleg Kínából lesz a legegyszerűbb megvásárolni. A fő (flexibilis) üzemanyagtartály javítása szintén nagy körültekintést igényel, ennek regenerációs munkái még hátra vannak. Az újragyártott alkatrészek közül csupán egy nem készült még el. Ez pedig, az új plexi fülketető. A pilótafülke túlnyomásos, csepp formájú üvegét Budaörsön fogják szakértő kezek elkészíteni.
A felújítási ütemtervek szerint, a nagyjavításra összességében kb. 2 évet szántak a szakértők. A jövő évben történik még a csövek beépítése, a törzselső-rész összeszerelése, valamint a teljes kifestés. Ha minden jól alakul, akkor talán 2009 február-márciusára akár el is készülhet a legendás masina. A légi alkalmassági bizonyítvány megszerzése után, HA-UTI polgári lajstromjellel, valamint a 031-es oldalszámmal újra szárnyalni fog a MiG-15-ös repülőgép. (A 031-es számot egyébként, egy 1953-ban gyártott, Magyarországon szolgált egykori gép viselte, mely 1976-ban végül a bolgároknak lett eladva.) A közismert ezüst-festést, valamint a korhű felségjeleket is visszakapja majd a masina. Az eredetitől mindössze annyiban fog különbözni, hogy – repülésbiztonsági szempontból – a mai nemzetközi normáknak megfelelően, a MiG-15-öst is fel kell szerelni a biztonságos üzemeltetéshez szükséges modern navigációs és rádiótechnikai rendszerekkel. Minden más műszer és berendezés viszont marad a régi.
Végül meg kell még említeni, hogy a munkálatokat a Honvédelmi Minisztérium és sok más cég, valamint lelkes magánszemélyek is nagyban segítették. De a szűkös anyagi források miatt, az alapítvány továbbra is minden támogatást szívesen fogad. Hiszen az oldtimer repülés elkötelezett híveinek az a végső célja, hogy mielőbb levegőbe emelkedhessen egy újabb veterán masina, amely 1951-1975 között a magyar katonai repüléstörténet egyik meghatározó típusa volt. A repülés rajongói, pedig már most várják, hogy a magyar festésű MiG-15-ös végre ismét feltűnjön a kék égen. További jó hír, hogy a gépet a közeljövőben már nemcsak a hazai, hanem külföldi bemutatókon, illetőleg repülőnapokon is egyaránt szerepeltetni kívánják.
| |