Szia! Üdvözlünk a PILÓTAPORTÁL-on!!! - Ahol mindig kék az ég!
Pilótaportál

Vissza a főoldalra!

     
Pilótaportál hírek

 

Fontos szerkesztői üzenet!

Könyvajánló: Repülj velem!

Most járok itt először!

Hány éves az agyad?

Mindennapi környezetvédelem! 

További hírek! 

***

Relaxációs hatású videót találsz a lap alján!Megoszthatod szállástippedet másokkal, vagy ajánlhatsz könyvet! Várjuk szavazatodat aktuális témánkban, és fényképedet a lap alján lévő vendégkönyvünkbe! A főoldal alján napi vallásos gondolatokat találsz!

Ha elsőkézből szeretnéd megkapni a híreket, felíratkozhatsz hírlevéllistánkra!

***

Legutolsó frissítés 2013. december 2-án!

 
 
 
 

 

     
Általános hírek
     
Partnerek

Budapest Approach 129.7 ÉLŐBEN!

Repülőszimulátor.hu

REPÜLŐSZIMULÁTOR.HU

     
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
     
Vendégkönyv

 

 

     
Képgaléria
     
Metar, TAF

 Weather Underground

Hogy mi??

     
Keresés

Google

     
Repülőtéri webkamerák
     
Videók
     
Szótár

     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
WSPR
PageRank Kereső optimalizálás

IP

látogató olvassa a lapot.

     
Felhőatlasz

 

changing_colors.gif - (1K)

     
Rólam
     
Napi evangélium

     
Látogatók száma
Indulás: 2007-11-02
     
Legfrissebb hírek
Legfrissebb hírek : Vízreszállás egy Airbus-szal!

Vízreszállás egy Airbus-szal!

Jetfly.hu  2009.01.25. 19:20

A múlt heti, rendkívüli sajtóvisszhangot kiváltó repülőgép-baleset okán méltán merül fel a kérdés, hogy miként képes egy közepes méretű madár, vagy kisebb méretű madarak raja több tíz tonna tömegű repülőszerkezetet olyan mértékben megrongálni, hogy az a földre, illetve jelen esetben a Hudson folyó vízére leszállni kényszerüljön. Cikkünkben a madarak repülőgépekre gyakorolt negatív hatását, és a szerencsésen végződött baleset körülményeit boncolgatjuk.


Mindenekelőtt azonban le kell szögezni, hogy a múlt héten szerencsétlenül járt Airbus A320-as repülőgép utasai és a személyzet is hálát adhat a sorsnak, hiszen rendkívül ritkán fordul elő, hogy röviddel felszállás után, mindkét hajtómű kiesése mellett, a fagyos vízre végrehajtott kényszerleszállást mindenki túléli, sőt még a gép is viszonylagos épségben marad.

 

 

A vízfelületen történő landolások jelentős része géptöréssel végződik. A US Airways A320-as repülőgépe viszont egészben maradt, hála a kapitánynak, aki egészen lapos szögben tudta az utasszálltót a vízre tenni

 

A problémakör megértéséhez először is érdemes egy kicsit elmerülni a mai korszerű utasszállító repülőgépek sugárhajtóműveinek működési elvében. Általában véve a gázturbinás sugárhajtóműveket négy részre oszthatjuk. Ezek - elölről haladva - a kompresszor, a tüzelőtér, a turbina és a fúvócső. A kompresszor a környezeti levegőt beszívja, öszesűríti, majd a tüzelőtérbe juttatva ott tüzelőanyagot fecskendeznek hozzá. A tüzelőtérben létrejövő égés során felszabaduló hő a turbinára jutva megforgatja azt, vagyis munkát végez.


A turbina egy közös tengelyen megforgatja azt a kompresszort, ami az imént állította elő a tüzelőtérbe besűrített levegőt, amihez tüzelőanyagot keverve a turbinát meghajtó égésgázt kapjuk. Ez egy körfolyamat, a kompresszor - tüzelőtér - turbina triót pedig gázgenerátornak hívják. Ez a lelke a rendszernek, hogy ezután sugárhajtásra, vagy tengelyek forgatására használjuk, az már attól függ, hogy a turbina után szabadon távozó égésgázok még jócskán meglévő energiáját miképp hasznosítjuk.

 

Ha repülőgépünk viszonylag lassú típus, elég, ha a kilépő gázok sebessége helyett annak csak a tömege nagy. Ráadásul a nagy sebességgel távozó forró gázok zajhatása is jelentős. A zaj pedig nem csak kellemetlen, de egyben veszteség is. Ha az átáramló levegő tömegét kívánjuk megnövelni, használjunk légcsavart. De a légcsavar csak alacsonyabb sebességekre jó, a mai utasszállító repülőgépek 800-900 km/órás sebességéhez leginkább a sugárhajtóművek kompresszorainak és a nagyméretű légcsavaroknak egyfajta keverékét használják. Ezek a jókora "csőlégcsavarok" vagy ventillátorok a mindössze néhány tollból álló hagyományos légcsavarokhoz hasonlóan a turbina utáni gázáramba helyezett ún. szabadturbináktól kapják meg a hajtást, a fent említett gázgenerátorokkal direkt kapcsolatuk nincs. Az általuk szállított levegőnek csak egy kis hányada (egyharmada, egyötöde) jut a belső áramba, ellátva a kompresszort levegővel. A többi egyszerűen megkerüli az egész belső kört, hőmérséklete alig nő, így alkalmas a turbinából kilépő gázok zajának elfedésére is. Az ilyen hajtóművek csak a hangsebesség alatt képesek megfelelően működni, de ott rendkívül gazdaságosak, ezért és az alacsony zajszintjük miatt a polgári légiközelekedésben a leginkább elterjedtek. Azonban relatív nagy átmérőjük okán nagyobb valószínüséggel szívhatnak be nagyobb testű madarakat, mint kisebb átmérőjű katonai társaik.

 

 

Minél nagyobb az átmérő, annál kisebb hozzá képest a beszívott madár, idegen tárgy stb. Persze, - mint ez a mostani esetnél is megtörtént - sok lúd disznót győz, azaz sok nagytestű madár már komoly károkat is okozhat

 

Ha a ventillátor külső részének verődik az idegen tárgy vagy madár, úgy az a lapátokon szétverődve a külső áramba kerül, majd szétaprítva nagy sebességgel távozik. Ha csak nem volt olyan nagy, hogy letörje a lapátokat.
Ha azonban a belső - a gázgenerátor - áramába jut, úgy a kompresszort eltömheti, a gázhő megszaladhat, a tüzelőtérben lángleválás, mindezek eredményeként hajtóműleállás jöhet létre. Kis magasságon pedig az idő hiányában az újraindítás sem mindig biztosított, pláne egy sérült hajtóműnél. Kettőnél meg végképp.

 

A repülőterek a nagy zaj ellenére egész komoly élővilággal rendelkeznek, így az ütközés veszélye sajnos magas. Míg a kistestű állatokat jószerivel száműzni lehet a pályák környékéről, addig a madarakkal különösen sok gond van. Egyrészt a szárnyasok rendkívül gyorsan alkalmazkodnak a környezethez, a repülőgépek zaja egyáltalán nem hat rémisztően rájuk. Másrészt a repterek zaját elnyelni hivatott véderdőkben szívesen telepszenek meg. Jelenleg nincsen semmilyen módszer arra, hogy a repterektől száz százalékos bizonyossággal távol tarthassuk azokat. A reptereket igyekeznek úgy kialakítani, hogy a természetes és épített környezet „madárellenes” legyen, azaz ne legyenek magvat termő növények a környéken, az épületek ne nyújtsanak fészekrakó helyet, illetve maga a reptér – ha új létesítéséről lenne szó – ne legyen vonulási útvonal közelében. Alkalmaznak továbbá ragadozókat, héjákat, ölyvöket, sólymokat is, illetve különböző rendszertelenül megszólaló, illetve felvillanó hang- és fényjelzésekkel próbálják elijeszteni a kéretlen madarakat.

 

 

 A madarakkal való ütközések kétharmada a földfelszín fölötti első harminc méteren következik be

 

Miért is ölnek euromilliárdokat a repterek madármentesítésére? Egyrészt a repülőgép legdrágább eleme maga a hajtómű, másrészt a madarakkal való ütközések, illetve a beszívások leszállás vagy felszállás közben, vagy nem sokkal utána következnek be. A legkritikusabb magasság ebből a szempontból a földfelszín fölötti első harminc méter. A madarakkal való ütközések kétharmada itt történik. Ugyanakkor ezer méteres magasságban is előfordulhat, igaz, erre már csak nyolc százalék az esély.

 

A felszállás során vagy az azt követő beszívások rendkívül nehéz helyzetbe hozzák a pilótákat. Ha a repülőgép még nem emelkedett el, akkor nem biztos, hogy még van elegendő távolság ahhoz, hogy a gép a pálya vége előtt meg tudjon állni. Ilyenkor egy hajtóművel kell egy utasokkal megrakott, kerozinnal feltöltött, tehát nehéz gépet a levegőbe emelni, majd újra leszállni vele. Hasonlóan kellemetlen a helyzet, ha felszállás után, emelkedés közben történik a beszívás.

A múlt heti baleset több szempontból is rendkívülinek számított. Először is 975 méteres magasságban történt a beszívás. Másrészt nem egyetlen madárról, hanem madárrajjal való ütközésről volt szó, melynek során mindkét hajtómű szinte azonnal leállt. Harmadrészt a pilóta sikeres leszállást hajtott végre a vízre, géptörés nélkül. Negyedrészt mindegyik utas sértetlenül túlélte a balesetet. Sajnos a vízre végrehajtott leszállások általában emberéletekbe szoktak kerülni, és arra is van példa, hogy senki sem éli túl. 

 

Az utasok két tényezőnek köszönhetik életüket: az egyik a repülőgép, amin ültek. Az európai Airbus repülőgépgyártó A320-as típusa számos jó tulajdonsága között említhető a kiváló, vitorlázó gépeket idéző „siklószáma”, azaz a repülőgép siklás során adott távolság megtételéhez meglehetősen kevés magasságot veszít.

A másik és fontosabb tényező a kapitány – Chesley B. "Sully" Sullenberger, az egykori vadászpilóta - felkészültsége, aki a repülőgép eme jó tulajdonságát kihasználva rendkívül lapos szögben, meglehetősen alacsony sebességgel tette le a repülőgépet a folyóra. Mint már említettük ez a leszállás az a kivétel, ami a szabályt erősíti.

 

Ellenpéldaként felhozhatjuk az 1996-ban szerencsétlenül járt etiópiai légitársaság Boeing 767 repülőgépét. Itt a 175 utasból 123 hunyt el, köztük országunk akkori kenyai nagykövete, Annus Antal. A repülőgép közvetlenül a vízre végrehajtott leszállás előtt balra dőlt, így a hullámokba ütköző, balszárnyra ható erő gyakorlatilag kettétörte a repülőgépet. A leszállást sajnos „rendkívül megnehezítette”, hogy még az utolsó pillanatokban is dulakodás folyt a pilótafülkében a személyzet és a gépeltérítők között.

 

A madarakkal való ütközésre számos példa van mind a polgári, mind a katonai repülésben, hazánkban is többször előfordult már hasonló eset, egy MiG-29-es vadászgépet például úgy hozott vissza a földre a pilóta, hogy a teljesen összetört kabintető miatt előre semmit sem látott. Eddig, és ezentúl is lesznek madarakkal való ütközések, ezek kimenetele pedig mindig kétséges marad...

     
Névnapok
     
Ajánló

Újabb kiadás!

changing_colors.gif - (1K)

Vélemények

     
Szavazás
Kérjük szavazz az alábbi támában!
Mi a véleményed a Malév bukásával kapcsolatban?

Nekem mindegy, eddig sem utaztam sehová
Nekem mindegy melyik légitársasággal utazom
Ez történt, na és? Ugyis drága volt
Mélyen lesújtott a hír
Szerettem a Malévet, megbízható volt
Rendkívül sajnálom, és felháborít
Sajnálom és tartok a negatív gazdasági hatásaitól
Összeesküvés, borzalom
Szavazás állása
Lezárt szavazások
     
Repülőjegy

     
Chat
Ide írhatod meg üzenetedet!
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
     
Szállásajánló

Új!

Nyaralás Krk - szigetén!

 changing_colors.gif - (1K)

     
Világóra
Világóra(Kód)

Kattints a képre

 A US Air Force hivatalos szemüvege

     
Pontos idő
     
Friss műholdkép

(ÚJ!)  Metnet előrejelzés

     
SMS hírdetőfal
     
Napkelte, napnyugta

Click for Budapest, Hungary Forecast

     
Letöltések, linkek
     
Szórakozás





     

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!