100 éve repültek először motorral!
Rtl klub.hu, www.sarmasi-zoli.lapunk.hu 2010.01.16. 11:30
Az idén 100 éve, hogy először repültek motoros repülőgéppel Magyarországon. 1910. január 10-én Adorján János saját készítésű géppel emelkedett levegőbe, és nem egészen 100 métert tett meg vele. Mai pilótatársai kötelékrepüléssel szerettek volna megemlékezni a kerek évfordulóról, de az időjárás miatt a látványosság elmaradt.
Bár az orrukig sem láttak a pilóták a tököli reptéren, mégis egymás után tolták ki a gépeket a hangárból. Azt tervezték, hogy kötelékrepüléssel emlékeznek a magyar motoros repülés 100 éves évfordulójára.
A gépeket be is indították, sőt a levegőbe is emelték őket, de a kifutópálya végén vissza kellett szállniuk. Az időjárás miatt nem engedték őket berepülni az Örs vezér tér felé.
Pedig ott már készültek a nem mindennapi látványra. Több tucatnyian gyűltek össze, hogy megemlékezzenek a magyar repülés úttörőiről.
Adorján János, magyar pilóta által tervezett és épített repülőgépe: a Libelle. A gép mása most a Közlekedési Múzeumban látható. Adorján János egy ilyen szerkezettel emelkedett levegőbe 100 évvel ezelőtt, pontosan ezen a napon.
A gépet egy dombról indították, hogy megkönnyítsék a felszállást. A rövid repülés azonban furcsa véget ért. A Libelle ugyanis alig több mint 90 méter után gyakorlatilag lezuhant. De laza talajra érkezett, így a pilótának nem lett baja, csak a légcsavar tört el.
Ez volt az első motoros repülés Magyarországon. De a virágokat nem csak ennek emlékére hozták.
„1931-ben Endresz Györgyék átrepülték az óceánt, 15.-ként, 5182 km-t tettek meg” – mondta Harangozó Tamás, a Magyar Repüléstörténeti Társaság elnöke.
Magyarországon ma több tízezer olyan ember van, aki képes repülőgépet vezetni. De közülük csak néhány ezren használják ezt a tudásukat.
A magyar repülés legnagyobb alakjai:
1. Adorján János (1882-1964) mérnök által tervezett és épített, teljes egészében magyar konstrukciójú Libelle névre keresztelt repülőgép. 1910. január 10-én emelkedett vele levegőbe. Anyagi támogatója gróf Andrássy Géza volt.
2. Asbóth Oszkár (1891-1960) mérnök a helikopter egyik feltalálója és a légcsavarok fejlesztésének úttörője. A képen a PZK-2 névre hallgató kísérleti helikoptere látható.
3. Endresz Györggyel és Magyar Sándorral a fedélzeten a Lockheed Sirius típusú, „Justice for Hungary” névre keresztelt repülőgéppel 1931. július 15-16-án sikeres óceán átrepülést hajtottak végre. Fő támogatójuk Szalay Emil iparos volt.
4. Bánhidi Antal és a Gerle 13. A világhírű pilóta a saját tervezésű repülőgépével több rekordot állított fel. A legemlékezetesebb a Földközi – tenger körberepülése 1933. február 19. és március 24. között Bisits Tibor segítségével.
5-6. A II. Világháború magyar pilótái erejükön felül teljesítették feladataikat. Ebből is kiemelkedett a honi légvédelem megerősítésére felállított PUMA Vadászrepülő ezred állománya. (1944. május 1.- 1945. május 5.) A képen egy Me-109 vadászgép látható.
7. Tóth József a II. Műrepülő Világbajnokság világbajnoka. Csapatban is a magyarok diadalmaskodtak Fejes Péter és Katona Sándor kiváló szereplésével és Zlin-226 „Tréner” típusú repülőgépeikkel.
8. Kármán Tódor (1881-1963) világhírű gépészmérnök. A kísérleti aerodinamika és a szuperszonikus repülés egyik megalapozója. Munkásságáért az Amerika Egyesült Államok legmagasabb polgári és tudományos kitüntetésében részesült.
9. A MALÉV IL-18-as típusú repülőgépe. A hazai polgári légiközlekedés a MALÉV önállósodásával gyakorlatilag új iparágat teremtett. Üzemeltetés, karbantartás, oktatás, és képzés terén meghatározó szerepet vállalt Magyarországon.
10. Repülőgépes Növényvédő Állomás, Repülőgépes Szolgálat majd AIR SERVICE néven kitörölhetetlen emléket hagyott Magyarországon a mezőgazdasági repülés hős és fénykora. Több száz légijármű, pilóta és műszaki szakember dolgozott nap, mint nap a mezőgazdasági repülőterekről és bázisokról. A képen permetező repülőgép AN-2 típusú.
11. Farkas Bertalan mérnök, vadászpilóta, az első magyar űrhajós. 1980. május 26-án Valerij Kubaszovval a Szojuz-36 fedélzetén indultak a világűrbe, a Szaljut-6 űrállomásra. Kiképzett társa Magyari Béla volt.
12. A Magyar Légierő a II. Világháború után a Szovjetunió befolyási övezetében a szovjet-orosz repülőtechnikát használta feladatainak ellátására. Úgy tűnik, hogy ebben az évben befejeződik egy korszak, mely a sokak által szeretett, igen jó „orosz vasak” rendszerből való kivonását jelenti. A képen egy Mig-29 és L-39 géppár látható.
13. Besenyei Péter és az AIR RACE. Műrepülő Világ és Európa Bajnokunk, a mára már világhírű versenysorozat kitalálójaként, szinte az összes kontinensen ismertebbé tette Magyarországot és a magyar repülést.
|