Legfrissebb hírek : Kecskeméti repülőnap sztárja lehet - lassan elkészül a magyar MiG-15-ös!
Kecskeméti repülőnap sztárja lehet - lassan elkészül a magyar MiG-15-ös!
Jetfly.hu 2010.05.16. 10:57
2010. 05. 08-án, szombaton, a tököli repülőtéren kisebb nyilvánosság előtt, hajtóműpróbát végeztek a felújítás alatt álló MiG-15-ös vadászgépen a Jetage alapítvány szakemberei.
A program egy sajtótájékoztatóval kezdődött a gép melletti hangárban. Itt a 15-ös történetét és a munkálatok folyamatát ismertette Rohács Tamás főpilóta, Talabos Gábor Kuratóriumi tag és Kulik János műszaki vezető.
Elmondták, hogy a MiG-15-ös Lengyelországból érkezett, mely eredetileg egy együléses Lim-1 lengyel licensz alapján gyártott MiG-15 Bis volt. 1957-ben a légierő kívánalmainak megfelelően átépítették SB Lim-1 UTI-ra, majd 1970-ben átalakították SB Lim-2-es verzióra. 1990. június 12-én vonták ki a lengyel légierő állományából és a Lodz-Lubinek-i múzeumba került, majd a 4-Air Airlines tulajdonába került. A gép megvásárlását alapos műszaki vizsgálat előzte meg. A beszerezést követően megszerezték az összes szükséges dokumentumot a gép nagyjavításához, majd megkérték a Légügyi hatóságot, hogy engedélyezze a munkálatok megkezdését.
Az engedély birtokában, 2007 februárjában megkezdődtek a munkálatok. A sajtótájékoztatót követően tiszteletét tette egy alacsony áthúzással a Gold Timer alapítvány által felélesztett Li-2-es és egy Malév színekre festett An-2-es köteléke. Ezután következett a várva várt hajtóműpróba. Az első indítás sikertelen volt, de egy rövidke javítás után-mint megtudtuk 2 darab gyertya kicserélése után-, dübörögni kezdett a hajtómű. A jelenlévők számára óriási élményt nyújtott, hogy rövid időre is, de életre kelt a később HA-UTI polgári lajstromjelet viselő MiG-15 UTI. Kulik János műszaki vezető kérdésünkre elárulta, hogy a gép jelenleg már 99 % -os állapotban van, és valójában már csak a légügyi hatóság, igazgatóság engedélyét várják.